جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
 |  16/ جولای/ 2024 - 8:09
  |   نظرات: بدون نظر
988 views

نشست جمعی از علما و بزرگان اهل سنت، با دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب

 

 

 

فریدون الهامی (مدرس دانشگاه و فعال ورزشی و اجتماعی)

 

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا

دکتر پزشکیان راز موفقیت دولت چهاردهم را وحدت عنوان کرد.

دومین نشست دکتر پزشکیان با اهل سنت، این‌بار در قامت رئیس جمهور منتخب برگزار شد. صبح روز شنبه ۲۳ تیرماه، دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب، میزبان جمعی از علما، نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه و فعالین سیاسی و اجتماعی اهل سنت کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری در پاستور بود که از حضور پرشور اهل سنت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و رای تاثیر گذار اهل سنت در انتخاب ایشان به عنوان رئیس جمهور تقدیر و سپاسگزاری نمود.

 

این جلسه که ۲۰ روز بعد از نشست قبلی با دکتر پزشکیان در دوره تبلیغات انتخابات برگزار شد، ثمره قولی بود که رئیس جمهور منتخب به شیخ الاسلام محمد‌علی امینی داد که در صورت پیروزی در انتخابات حتماً در اولین فرصت، جلسه دیگری با بزرگان اهل سنت برگزار خواهد کرد که به حمدالله برای اولین بار به صورت رسمی یک رئیس جمهور، در مرکز قوه مجریه یعنی نهاد ریاست جمهوری، ضمن دعوت، پای درد دل اهل سنت نشست و گلایه هایشان را شنید و برای رفع خواسته‌ها و مطالبات انباشته شده آن‌ها بر اساس قانون اساسی و حفظ وحدت ملی قول همکاری داد.

وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا

اینکه آیا وعده‌های ایشان قابلیت تحقق داشته یا خیر نیازمند گذر زمان است، لیکن با عنایت به صداقت و نزدیکی دیدگاه و نگرش و اعتقاد قلبی‌شان به اهل سنت و اذعان به آن در هر دو‌جلسه، امید زیادی هست که در دولت چهاردهم شاهد حضور تعدادی از مدیران ارشد و متخصص اهل سنت در مناصب ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم.

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند در صورت انتصاب افراد شایسته اهل سنت در مناصب، سفیر و سرکنسول در کشورهای اسلامی، فتح‌بابی برای برقراری دیپلماسی جدید مبتنی بر وحدت بین مذاهب و ایجاد ارتباط، جهت جذب سرمایه‌گذاران ایرانی اهل سنت مقیم خارج و تقویت ارتباط بهینه و موثر با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام خواهد بود. مثال عینی این موضوع، انتصاب سفیر عربستان سعودی در ایران در دوره اصلاحات (دولت سیدمحمد خاتمی) بود که دولت عربستان سعودی برای بالا بردن سطح ارتباط، سفیر با مذهب شیعه در ایران منصوب نمود و به موفقیت‌های خوبی هم در آن دوره دست یافت.

با تدبیر و نگاه وحدت‌بخش دکتر ظریف در دولت دکتر روحانی، ۲ سفیر اهل سنت در کشورهای ویتنام (دکتر صالح ادیبی) و برونئی (دکتر حمیرا ریگی) منصوب گردیدند که بعد از پایان دولت دکتر روحانی، استفاده از نیروهای اهل سنت به عنوان سفیر، حتی در کشورهای عربی همسایه و بالای ۹۰٪ جمعیت اهل سنت متاسفانه میسر نشد که خلا دیپلماسی وحدت اسلامی، محسوب می‌گردد.

در این نشست نمایندگان اهل سنت کشور از همه استان‌های سنی‌نشین، تمامی کمبودها، تبعیض‌ها، کم‌لطفی‌ها، مطالبات و راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی را خدمت دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب و دکتر ظریف رئیس شورای راهبری با شفافیت و صراحت، بدون سانسور و از سر دلسوزی مطرح نموده و با استقبال رئیس جمهور منتخب و دکتر ظریف همراه گردید.

به اذعان برخی از کارشناسان سیاسی، نشست رئیس جمهور منتخب با جمع موثری از بزرگان جامعه اهل سنت کشور، پیام جدیدی به جامعه مخابره می نماید که دوران تنگ‌نظری در قبال علما، اندیشمندان و مدیران قابل، متخصص و پاکدست اهل سنت کشور به پایان رسیده و شعار عدم تبعیض در قبال اهل سنت از سوی دکتر پزشکیان مطرح گردیده و دوران جدیدی از همدلی و مشارکت همه اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها در توسعه کشور آغاز می‌گردد.

رای اهل سنت ایران به عنوان پرجمعیت‌ترین بخش کمتر توجه شده جامعه، همواره تعیین کننده سرنوشت انتخابات‌های گذشته برای انتخاب ریثئیس جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا بوده که نمونه آن همین انتخابات اخیر ریاست جمهوری است که آرا اهل سنت بر اساس آمار شهرستان‌ها و استان‌ها بین ۴ تا ۵ میلیون رای بوده که در صندوق آرا به نام دکتر پزشکیان ریخته شده و باعث پیروزی ایشان در انتخابات گردیده است.

اگر قرار است دولت آینده دکتر پزشکیان دولت وحدت ملب باشد توقع می‌رود از چهره‌های شاخص، متخصص و لایق اهل سنت به عنوان وزیر، معاون وزیر، سفیر، سرکنسول، استاندار، معاون استاندار، مدیر کل و فرماندار با رعایت انصاف استفاده گردد تا شعار عدالت در حکمرانی با بهره‌مندی از افراد کارشناس محور، وحدت‌گرا و شایسته‌سالار، محقق گردیده و شاخص امیدواری در جامعه افزایش یابد.

جا دارد به عنوان فردی که در هر دو جلسه با دکتر پزشکیان سعادت حضور داشتم و از نزدیک شاهد توجه ویژه ایشان به دغدغه‌های اهل سنت بودم از حوصله، سئه صدر و تحقق وعده، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب و دکتر محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری تقدیر و سپاس به عمل آورم که به بهترین نحو ممکن و بصورت کاملاً رسمی این نشست را در حضور رسانه‌ها با میزبانی شایسته و در خور شان و جایگاه بزرگان اهل سنت در نهاد ریاست جمهوری برگزار نمودند و همچنین جا دارد از تلاش‌های موثر شیخ‌الاسلام محمدعلی امینی بابت هماهنگی و محوریت جلسات با رئیس جمهور منتخب سپاسگزاری نمایم.

بیشترین جمعیت اهل سنت کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان و گلستان زندگی می‌کنند که در این نشست تعدادی از بزرگان بلوچ، کرد، ترکمن و اهل سنت جنوب در حضور رئیس جمهور منتخب، مشکلات محلی، منطقه‌ای و ملی اهل سنت ایران را در فضایی صمیمانه مطرح نمودند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • لازم. است. ابقای. دکتر هنر برای. سمت مشاور اهل سنت فارس. در استانداری. توسط مردم جنوب فارس. وبه خصوص شوراهای. شهر. وروستاهای. منطقه مورد. درخواست. ومطالبه. قرار گیرد. وبا...
    قابل توجه اقای شریف. بازرگانی در مطلب: مراسم معارفه حسینعلی امیری، استاندار فارس برگزار شد
  • کم نیارین سنگ تمام بزارید...
    یک موزه ای در مطلب: اجلاسیه شهدای اهل سنت فارس، با حضور فرمانده کل نیروی دریایی ایران در اوز برگزار می شود
  • تبریک وتشکر ویژه به مهندس عزیز فرماندار وفعال وزحمتکش شهرستان اوز انشاالله که همیشه سلامت تندرست باشید احسنت بزرگترین افتخار برای شهرستان اوز سپاس فراوان به جناب دکتر ایم...
    شهروند اوز صف در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • مبارک است اما انتظار مردم از ایشان برای. تاسیس نمایندگی ثبت. اسناد براورده نشده. است. لازم. است در مدت خدمت. انرا. عملی. نمایند. معلم. اوزی...
    تقاضا از اقای. فرماندار محترم در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • خوش. به حال شما معلوم است. اوز. خیلی. پیشرفت کرده. است. البته فرماندار فعلی. لارستان. ۴٫ دوره فرماندار نمونه فارس شدند...
    معلم. ساکن. در اوز در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • سلام اقای نام ر اگه امکان دارد شماره همراهتان را لطف بفرمایید...
    در مطلب: عنایت الله نامور : نقش اوزی ها در تولید نوعی نوشیدنی قدیمی گاز دار به نام نملیت
  • اقای راوند این خبر مهم. را در سایر. رسانه هم. مانند. پیام. دانش. و.......منتشر. کنند. تابیشتر. انعکاس. داشته باشد. با تشکر. اوزی. ازشیراز واقعا که برای اوز. زیبنده. نیست...
    سپاس از اقای محمد رفیع. راوند در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟
  • اوز به عنوان یک شهرستان فرهنگی فاقد یک خبر نگار رسمی از صدا وسیمای فارس. است ودر بین شهرهای اطراف. دربی خبری تلویزنونی. است انتظار. است فرمانداری. واداره فرهنگ. وارشاد. ا...
    چرا اوز. خبرنگار صدا وسیما ندارد ، در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟
  • تبریک و آرزوی موفقیت برای ایشان...
    لیلا -اوز در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز
  • امیدوارم شاهد یک کشور کاملأ ملی ایران زمین باشیم که در شایستگیهای مختلف واقعا بهترینها را منصوب نموده تا تمامی اقشار و اقوام و اندیشه های مختلف کشور مفتخرانه در حال یک خد...
    اوزی در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز