چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  11/ نوامبر/ 2021 - 2:14
  |   نظرات: بدون نظر
712 views

آمار جمعیتى و مشاغل شهر تهران در سال ١٣٠١ خورشیدى

 

 

 

 

 

 

 آمار جمعیتى و مشاغل شهر تهران در سال ١٣٠١ خورشیدى

آمار بلدیه طهران در سال ۱۳۰۱ خورشیدی

جمعیت تهران در سال شمسی ۱۹۶۲۵۰ نفر بود. مشاغل مجاز یا قانونی که در این دوره به ثبت رسید از این قرار بوده است:

– درویش و قلندر ۳۳ نفر
– سقا و معرکه گیر و سائل(گدا) ۵۲۶ نفر
– دلال عقد و نکاح ۱۷ نفر
– بیکاره های خانه ها ۱۵۹ نفر
– دلال محبت ۱۰۰ نفر
– معروفه ۱۳۷ نفر
– دعا نویس ۲۵ خانه
– رمال ۲۳ خانه
– تریاک فروشی ۲۲ دکان
– عالم مذهبی ۱۰۸ نفر
– پیشنماز ۱۰۳؟نفر
– مدرس ۱۸ نفر
– طلبه ۲۱۰ نفر
– واعظ۹۲ نفر
– روضه خوان ۳۹۱ نفر
– مداح ۱۰۷ نفر
– نوحه خوان ۸۵ نفر
– قاری قرآن۹۲ نفر
– متولی و خادم مساجد و امامزاده ها ۱۰۸ نفر
– معرکه گیر و مسئله گو ۲۸ نفر
– شعبده باز ۶ نفر
– بندباز ۳ نفر
– شهر فرنگی ۷ نفر
– خیمه شب بازی ۳ نفر
– میمون باز و خرس و بز رقصان ۵ نفر
– مار گیر و معرکه گیر ۴ نفر
– مطرب دوره گرد ۱۴ نفر
– گردویی و دوغی و شربتی۳۲ نفر
– سیرابی فروش ۱۰ نفر
– لبویی و باقلا فروش۲۰ نفر
– طبق کش۳۲ نفر
– آب زرشکی و آب آلویی ۸ نفر
– گلاب شکری ۱۶ نفر
– ارخالق( کهنه خر)۲۰ نفر
– طواف(فروشنده دوره گرد) ۱۵۲ نفر
– شیره خانه دار۶ نفر
– عزب خانه دار ۴ نفر
– زالویی ۳ نفر
– دلال ازدواج زن ٢۵ نفر
– دلال ازدواج مرد ٢ نفر
– فرفره ای و وق وق صاحابی ١۵ نفر
– آهن و نعل پاره خری ١۵٢ نفر

و اما مشاغل غیر مجاز که به هر حال شغل حساب می شدند از این قرار است:

– دزد خانه بر پرونده دار ٢١ نفر
– دزد جیب بر پرونده دار ١١ نفر
– دزد کف رو پرونده دار ٨ نفر
– دزد دخل زن پرونده دار ٢ نفر
– دزد کیف انداز ۴ نفر
– بقچه گردان ٢ نفر
– قمار باز خال سیاه بند ۶۵ نفر
– قمار باز ساده ٢۵٠ نفر
– دزد چارپا و دام و پرنده٧٠ نفر
– مال خر و مال فروش ١٢ نفر
– پرده گردان ۴ نفر
– کفن دزد ٢ نفر

▫️منبع: تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم- نوشته جعفر شهری

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری