جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  18/ دسامبر/ 2021 - 10:26
  |   نظرات: بدون نظر
1,350 views

چله بزرگ و چله کوچک و چار چار و … را بهتر بشناسیم

کمتر کسی از ما ایرانیان داستان دوازده برادر و ننه سرما و چله بزرگ و چله کوچک را برای بچه‌ها و نوه هایش تعریف می‌کند.

متن زیر را بخوانیم و به اشتراک بگذاریم، تا نسل امروزمان هم اینها را یاد بگیرند.

 

 

–  چله‌ بزرگ ( به مدت ۴۰ روز ، از اول دی تا ۱۰ بهمن )
–  چار چار ( به مدت ۸ روز ، از ۷ بهمن تا ۱۴ بهمن )
–  سده ( غروب ۱۰ بهمن )
–  چله کوچک ( به مدت ۲۰ روز، از ۱۱ بهمن تا ۳۰ بهمن)
–  اهمن‌ ( به مدت ۱۰ روز ، از اول اسفند تا ۱۰ اسفند )
–  بهمن ( به مدت ۱۰ روز ، از ۱۱ اسفند تا ۲۰ اسفند )
–  سیاه ‌بهار ( به مدت ۵ روز از ۲۱ اسفند تا ۲۵ اسفند )
–  سرما پیرزن ( به مدت ۴ یا ۵ روز از ۲۶ اسفند تا آخر اسفند )

فصل زمستان به دو بخش تقسیم می شود :
چله بزرگ(چله کلان )
چله کوچک (چله خرد )

 – چله بزرگ  از ( اول دی ماه تا دهم بهمن ماه) و چهل روز کامل می‌باشد .

 چله کوچک از ( یازدهم بهمن تا پایان بهمن ماه ) و ۲۰ روز کامل و به همین دلیل چون ۲۰ روز کمتر است چله کوچک نامیده شده است .

غروب آخرین روز چله بزرگ جشن سده برگزار می‌شده و مردم دور هم جمع می‌شدند و از این جشن لذت می‌بردند و در نهایت با برپایی آتش و خواندن شعر و پایکوپی به دور آتش سده را جشن می‌گرفتند.

این دو برادر چله بزرگ وچله کوچک در هشت روزی که در کنار همدیگر هستند آن ۸ روز را چار چار می‌نامند. به چهار روز آخر چله بزرگ و چهار روز اول چله کوچک چار چار می گویند.

پس از چار چار نوبت به  اهمن و بهمن پسران پیرزن  ننه سرما می‌رسد که خودی نشان دهند. ده روز اول اسفند را  اهمن و ده روز دوم اسفند را بهمن  می گویند و این ۲۰ روز ممکن است آنقدر بارندگی چله بزرگ و چله کوچک و چار چار و … را بهتر بشناسیم که این دو برادر به دوچله طعنه بزنند.

با توجه به شعری که قدیمی های نازنین می خواندند:

اهمن و بهمن
آرد کن صد من
روغن بیار ده من
هیزم بکن خرمن
عهده همه با من

تا اینجا ۲۰ روز از اسفند به نام اهمن و بهمن نامگذاری شده‌اند ، می‌ماند ۱۰ روز آخر اسفند ماه که ۵ روز اول سیاه بهار نام گرفته و شعری هم که قدیمی‌ها می خوانند:

سیاه بهار شب ببار و روز بکار

از این شعر هم مشخص می‌شود در این ایام شبها بارندگی فراوان بوده وروزها کشاورزان مشغول کشت و زراعت بوده‌اند.

۵ روز آخر هم سرما پیرزن نام گرفته است که در این روزها آسمان گاهی ابری گاهی آفتابی گاهی همراه با باد و اکثر اوقات از آسمان تگرگ می بارد که قدیمی‌های دل پاک ، بر این باور بودند که گردنبند پیرزن پاره شده و مُهره‌های آن به زمین می ریزد.

 حیف است بچه های ما اینها را نشنوند و این قصه ها از صفحه روزگار محو شود.

 

جمع آوری و تکمیل مطلب: شریف بازرگانی 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری