سه شنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۱
 |  22/ جولای/ 2022 - 6:36
  |   نظرات: بدون نظر
292 views

موزه عروسک های اوز، پیام آور صلح

 

 

 

 

 

 

موزه عروسک های اوز، پیام آور صلح

 

رئیس ایکوم ایران: شاخص توسعه یافتگی در هر دیاری کمیت و کیفیت موزه های آن است و شهر اوز با سه موزه در توانسته برای خود یک برند ملی ایجاد کند.
احمد محیط طباطبایی, رئیس ایکوم ایران در مراسم افتتاحیه موزه عروسکهای شهر اوز که ٢٩ تیرماه در این شهر برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: معرف هر شهری حوزه فرهنگ آن است و شهر اوز با افتتاح سه موزه توانسته خود در سطح ملی معرفی کند.

 

 

وی افزود: بهترین جایی که می‌توانیم فرهنگ انسان ها را معرفی کنیم موزه هاست و این مکان نماد دقیقی از وضعیت فکری و زندگی مردم آن جامعه دارد.طباطبایی افزود: امروزه نزدیکی و دوری شهرها براساس مسافت نیست بلکه بر مبنای شناخت افراد از شهرهاست و موزه در این زمینه نقش دارد. اوز نیز با این اقدامات اسم خود را در فرهنگ کشور ماندگار کرده است.
رئیس ایکوم گفت: عروسک پدیده خاص فرهنگی هستند که ویژگی آن ها مدل سازی زندگی است؛ حتی فرهنگ شفاهی و ذهنی ما را نیز می توانند نمایندگی کنند. موزه عروسک ها فضای مناسب برای تعامل و گفت و گو فراهم می کنند.

 

 

 

 

عروسک یک تنه، فرهنگ را معرفی می کند

در ادامه فوزیه خضری، مدیر موزه عروسکهای اوز از روند آشنایی خود با عروسکها گفت و اینکه چگونه طی یک دهه با دیدن موزه عروسکهای ملل ،کمک خانواده و مدیران میراث فرهنگی توانسته این موزه را راه اندازی کند.
خضری به پیامهای عروسکها برای طیف های مختلف سنی اشاره کرد و اظهار داشت:با مطالعه درباره عروسکهای ایران و ملل مختلف به این نتیجه رسیدم که هر عروسک آنقدر ویژگی منحصر به فردی دارد که خودش یک تنه می تواند نماد فرهنگ و پیام آور صلح باشد.

 

 

 

 

 اروسک سفیر عالم رویا

پوپک عظیم پور یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود.وی گفت: اروسک نماد انسان و سفیر عالم رویا، اروسک یکی از پر رمز و رازترین دست آفریده های بشر در تمامی اعصار و تمدن ها از ادوار باستان تا به اکنون است.
وی ادامه داد: اروسکها در همه تمدنها همواره در گستره ای از پیکره های مذهبی، جادویی، آیینی، نمایشی و نیز بازیچه های کودکان دارای عملکرهای گوناگون فرهنگی بوده اند و حضور پر رنگی داشته است. این پدیده های راز آمیز بازتابی از ویژگی های انسان برای بروز عواطف و حالات روحی و در کل نماد بشریت هستند. یکی از اشیا و عناصر پر قدرت فرهنگی برای برقراری گفتگو در میان ملل مختلف بوده و همواره به عنوان سفیر فرهنگی بازتاب آداب و رسوم، باورهای فولکلور ، پوشش در جغرافیاهای گوناگون در پهنه گسترده کره زمین هستند.
 

مولف کتاب فرهنگ عروسکهای آیینی و سنتی ایران خاطرنشان کرد: زمانی که انسان در پی متر و میزان و در جستجوی دست یافتن به راز آفرینش و کشف نسبت میان خالق و مخلوق بود سعی کرد با ساخت پیکرک ها که نیای اروسکهای امروزین هستند به چگونگی خلقت دست یابد؛ پس اروسک ها در ابتدا در آیین های مذهبی حضور داشتند، سپس به دنیای کودکان راه پیدا کردند و بازیچه شدند و موجودی دوست داشتنی و قابل اعتماد که هم شنونده رازهای کودکان بودند و هم پرواز دهنده خیالات، آمال و آرزوهای دوران معصومیت کودکی و دیر زمانی است که گهواره ها و آغوش کودکان را ترک کرده و در صحنه های نمایشی استعاره و نمادی از زندگی آدمیان هستند و چه نیکو سروده حضرت خیام در رباعی تامل بر انگیزش :
 

ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز
از روی حقیقتی نه از روی مجاز
بازیچه همی کنیم بر نطع وجود
افتیم به صندوق عدم یک یک باز
 

فضای امنی که این موجود راز آمیز برای کودکان در بازی های کودکانه ایجاد می کند و تاثیر شگفت انگیزش بر روی صحنه های نمایشی از او شخصیتی ساخته که همراز کودکی و همدم بزرگسالی است و در مراحل مختلف تولد، زندگی و مرگ در زندگی آدمی به ایفای نقش پرداخته است. او الگوی مثالی و نماد انواع حالات و احوالات بشری است.

 

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حضور قدرتمند اروسک ها در خانه ها، موزه ها، صحنه های تئاتری، در تظاهرات سیاسی و اجتماعی، در آموزش و درمانگری و حتی سرگرمی، برکسی پوشیده نیست.

وی افزود: در ایران هم اروسکها اشیای رازآمیزی بوده اند و دارای کارکردهای فرهنگی متعددی هستند،در آیین ها نقش میانجی دارند در بازی های کودکانه شعبده بازند و در نقش های تئاتری با اقتدار ظاهر می شوند و هر آنچه را که آدمیان نمی توانند بر زبان بیاورند یا انجام دهند، قهرمانانه در لباس هزل و هجو به نمایش می گذارند. به یاد بیاوریم اروسک محبوب مبارک را در خیمه شب بازی ایرانی که منتقدی است برای تمام دوران و همواره زبان حال آ دمیان است و به نمایندگی از آنها در درون خیمه نقد می کند و روشنگری و می تازد به هر ناعدالتی .

عظیم پور با اشاره به اینکه تعداد بیشماری از پیکره های یافت شده از حفاری های مختلف در ایران زنانه هستند، که اشاره ای به نماد باروری و زایش است و بیشتر جنبه های آیینی و مذهبی دارند، خاطرنشان کرد:زاغلب بلاگردانها و نیز آرزو سازان اروسکی نیز در شکل آروس و همینطور با ماهیتی زنانه هستند که مقام زنانگی را در محافظت، زایش و باروری را تداعی می کنند.

 

وی افزود: به نظر می رسد شکل گیری این پیکره ها در دوران مادر سالاری است و به همین خاطر هم اغلب اروسک بازیچه های ایرانی، شکل و شمایلی زنانه دارند که اطلاق نامهایی از قبیل دخترکان کوچک و آروسهای کوچک همچون” دُختُولوک”، “دوتوک”، “دُهتُولوک” و “گلین بالا ” تاییدی براین ادعاست. اروسکها در آرامش هستند و راز نگه دار، سفیر صلح هستند و شادی ساز ، خیال ساز هستند و معصوم و به سخن آخر همچون آیینه ای تصویر پر از اعوجاج بشریت را به خودش می تابانند. پس هر جا با آنها رو برو می شوید با احترام و به چشم و گوش جان آنها را ببینید و بشنوید .

 

 

 

عروسک راهی برای تعویق مدرنیته

بخشدار اوز نیز عروسکها را نماد تنوع فرهنگی اقوام مختلف دانست و گفت: امیدوارم با راه اندازی موزه عروسکهای ا‌وز این عجله جهانی برای مدرنیته شدن و یکسان سازی کمتر شود.
انسیه گلابی بخشدار مرکزی اوز از ویژگی های فرهنگی اوز و رتبه های موزه مردم شناسی اوز گفت و از فیشور به عنوان روستای دوستدار کتاب نیز نام برد.
وی خاطر نشان کرد موزه عروسک ها می تواند نوجوانان و خانواده ها را با فرهنگ های ایران و ملل آشنا کند و از بنیانگذاران موزه و میهمانان سپاسگزاری کرد.

 

 

عروسک باعث نجات حیوانات شد

در ادامه مهدی نجفی، مدیر موزه های استان فارس تنوع و تعداد موزه ها را نشان توسعه پایدار دانست و گفت: همت خانم خضری برای راه اندازی موزه عروسکهای شهر اوز ستودنی است؛او‌ پس از شش سال جمع آوری عروسکها و‌هموار کردن مسیر، توانست این موزه را راه اندازی کند.
نجفی با اشاره به اینکه عروسکها در دور ساسانی به داد حیوانات رسیدند، گفت: در این زمان برای برخی از مراسم اسب‌ها را قربانی می کردند و‌ بسیاری از انسانهای نواندیش با طراحی پیکرک اسب توانستند این حیوان را نجات دهند.

رئیس موزه های استان فارس خود و همکارانش را حامی بخش خصوصی برای موضوع موزه و موزه داری معرفی کرد و خاطرنشان کرد: طی ده سال اخیر ۲۵ مجموعه دار خصوصی مجوز گرفته اند و چهل هزار اقلام این مجموعه دارها ثبت شده اند.

 

 

 

رو نمایی از ٣ کتاب خطى و اشیایى با قدمت ٣ هزار سال اهدایی به موزه مردم شناسی اوز

در پایان شریف بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اوز توضیحاتی در باره رونمایی از ۳ کتاب خطی داد.
وى گفت : کتاب خطى روضه الاحباب در مورد تاریخ صدر اسلام که ‌۴۳۰ سال پیش نوشته شده، توسط شیخ عبدالقادر فقیهی به موزه مردم شناسی اهدا شده است.
کتاب دیگر تائب اوزی که به همت شیخ عبدالقادر فقیهی و با پیگیری عنایت الله نامور اهدا شده است و کتاب یوسف و‌ زلیخا نوشته عبدالرحمن جامی، با خط عبدالغفور فرزند محمد امین بلغانی توسط ثریا شریف زاده اهدا شده است.
عبدالله مرادی نیز تعداد ٣٣ شى با قدمت ۳ هزار سال شامل داس، سر نیزه، تبر، خنجر، گدازه و ….اهدا کرده است.

بازرگانی افزود: همه این کتاب ها و اشیا باید مرمت شوند. مدیر موزه مردم شناسی اوز گفت: در جنوب فارس تنها شهری که دارای ۳ موزه است، اوز است. موزه علاوه بر کار فرهنگی می تواند توریست را به شهر بیاورد و به عنوان مرکز تحقیقاتی و درآمد زایی نیز محسوب می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگارنده : آمن خادمى( کارشناس ارتباطات )

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • سلام به نظر بنده مطلب آقای هنری بسیار قابل تامل و لازم است در شورای شهر و با حضور شهردار محترم بررسی شود .با توجه به ارزش آثار باستانی و قضیه تخریت قلعه و بازار که اکنون...
    در مطلب: تخریب یا ساماندهی گورستان اوز ؟
  • به خوانندگان پیشنهاد می‌شود این مصوبه‌ را مطالعه کنند https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1075559 مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون سند ملی حفاظت و حراست از گو...
    سعید هنری در مطلب: تخریب یا ساماندهی گورستان اوز ؟
  • درود به همشهریان‌عزیز. مشکل از وقتی شروع میشه که ناکاسب وارد بازار شهر میشود.کدام یک از کاسب‌های مغازه های جدید ماندگار شدند؟ به اندازه زیاد ما در شهر کاسب های با مهارت د...
    پوریا پوتک در مطلب: تخریب یا ساماندهی گورستان اوز ؟
  • سلام مردم نباید اجازه چنین کاری بدهند این هم جزو میراث فرهنگی هر دیار به حساب میاد ومیتوان همانطور که گفته شده با درخت کاری مناسب باعث فضا سبز ومحلی برای یاد اوری اموات و...
    یک شهروند اوزی در مطلب: تخریب یا ساماندهی گورستان اوز ؟
  • کاربسیار خوب انجام داده شهرداری در اطراف قبرستانی مغازه وتجاری درست کردن اولش اون قسمت خیلی خلوت و ترسناک بود و الحمدالله برای هزینه شهر مقداری کمک میشه به شهرداری. خداون...
    ج ص در مطلب: تخریب یا ساماندهی گورستان اوز ؟
  • با توجه به کمبود فضای تجاری در اوز ایجاد مغازه های کنار قبرستان توسط شهرداری کاری لازم برای شهر و باعث زیبا سازی شهر هم شده است وباید بازهم ادامه پیدا کند بسیاری از جوانا...
    فضای جدید تجاری در شهر اوز در مطلب: تخریب یا ساماندهی گورستان اوز ؟
  • وضعیتی که در جلسه ای که شما دران حاضر بودید امروزه در تمام ایران وحتی شهرهای بزرگ نیز تکرار میشود تمام مردم از نمایندگان مجلس تقاضای کارهای اجرایی دارند نگاهی به رسانه وا...
    خدمت جناب رفیعی در مطلب: سخنی باخودم در حاشیه دیدار نماینده با مردم در اوز
  • با سلام و تشکر از جنابعالی. «پایگاه خبری موزه اوز» یک پایگاه رسمی خبری است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته است و با هدف اطلاع رسانی و خبررسانی در امور مختلف ف...
    موزه مردم شناسی شهرستان اوز در مطلب: هم اندیشی فعالان شبکه های مجازی با اعضای شورای تأمین شهرستان
  • خدا کنه تا قبل از تخریب کامل اماکن تاریخی ،اوقاف و میراث فرهنگی به اختلافات ‌‌‌‌‌‌‌خود پایان دهند و بنگاه داران و مردم سودجو و منفعت طلب ،خانه ها از فروش و اجاره خانه به...
    ناشناس در مطلب: انعکاس خواسته های مردم توسط اصحاب رسانه به فرماندار اوز در هفته دولت
  • باسلام انتشار خبرهای روز ایران و منطقه و اوز چه ارتباطی با موزه دارد ؟ در صورت امکان مانند موزه دارن هرچه صحیح تر و بهتر اطلاعات مفیدتری در مورد موزه و مسائل مربوطه مطالب...
    همشهری در مطلب: هم اندیشی فعالان شبکه های مجازی با اعضای شورای تأمین شهرستان