پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  24/ آوریل/ 2023 - 3:13
  |   نظرات: بدون نظر
344 views

دستاوردهای مهم جشن بزرگ روز اوز

 

 

 

 

 

 

 

محمدرفیع راوند:  دوازدهمین سالروز جشن بزرگ روز اوز که هر ساله در ۸ فروردین ماه برگزار می شود، امسال هم با همت و همکاری ستاد مراسم روز اوز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، موزه مردم شناسی اوز، فرمانداری، بخشدار های مرکزی و ‌بیدشهر، شورا و شهرداری اوز و دهیاری های شهرستان اوز و گروه های مردمی برگزار شد.

 

در این جشن بزرگ تمامی مردم، سمن ها، گروه های اجتماعی، ادارات و خیرین اوز دست در دست هم دادند و بار دیگر، این روز را با افتخار برگزار نموده و جشن گرفتند.
 

امسال جشن روز اوز مصادف با ماه مبارک رمضان بود و از آیین ها و مراسم ماه مبارک رمضان در این جشن استفاده شد .
 

در ادامه چند دستاورد جشن روز اوز را مطرح می نمائیم:

 

اولین دستاورد:  مردم اوز با برگزاری چندین دوره مراسم روز اوز و نمایش توانمندی های خود در تمام زمینه ها، باعث شدند تا توجه شهرها، روستا و مردم منطقه را به خود جلب نمایند و همه آنان را برای نمایش توانمندی های فرهنگی و هنری و اجتماعی خود، با برگزاری جشن مرتبط با شهر و یا روستای خود، ترغیب به معرفی منطقه خود نمایند.

 

 

دومین دستاورد:  برگزاری این جشن باعث‌ جان گرفتن دوباره پارک نوروز اوز با همت شهرداری اوز و شورای شهر و مسئولین فضای سبز و گروه حفاظت پارک شد. با توجه به همت آنان، پارک نوروز صاحب فضای زیبا و دلنشینی برای خانواده‌ها گردید.

  

 

سومین دستاورد:  در مراسم امسال شاهد نمایش آیین های ماه مبارک رمضان شامل سفره های افطاری در پارک، نماز جماعت، نماز های تراویح و …. بودیم و این امر باعث رونق هر چه بیشتر این آئین ها خصوصا در بین نوجوانان و جوانان شد.

  

 

چهارمین دستاورد:  در مراسم امسال شاهد معرفی گروه ها، مجموعه های فرهنگی و هنری و غرفه های مختلف آنان بودیم و این غرفه ها بازدید کننده زیادی را به سمت خود جلب نمودند. تشکل های فرهنگی اجتماعی همچون موزه مردم شناسی، گروه اتحاد و توسعه و هلال احمر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورا و شهرداری، شرکت کارتن سازی مادر، خانه فرهنگ و بسیاری از گروه های دیگر با معرفی توانمندی های خود باعث رونق مراسم شدند.

  

 

 

پنجمین دستاورد:  مشارکت بیشتر شهر ها و روستا ها و دهیاری های شهرستان اوز در برنامه امسال چشمگیر بود. آنان در غرفه های خود برنامه زیادی اجرا نمودند که این امر باعث جلب توجه مسئولین و بازدیدکنندگان شد.

 

 

ششمین دستاورد: یکی دیگر از این برنامه ها، افتتاح زمین بازی بومی محلی لهپرگانه اوز بود که هر ساله این بازی در روز اوز برگزار می شود و این امر باعث شد خیر نیک اندیش یعنی خانواده زنده یاد شرفی به یاد جوان مرحوم شان، با همکاری هیئت ورزش های همگانی اوز و اداره ورزش و جوانان مکان اختصاصی برای این بازی بسازند. لازم به ذکر است که شهرداری اوز زمینی در کنار پارک حاشیه ای دکتر عبدالمجید ارفعی در اختیار خانواده شرفی خیر این پروژه قرار داد و امسال این زمین در مراسمی و با اجرای بازی لهپرگانه به بهره‌برداری رسید.

 

 

هفتمین دستاورد:  همکاری فعالانه و مثمر ثمر مجتمع دینی اوز در مراسم هفتم و هشتم فروردین روز اوز و اجرای آیین های ماه مبارک رمضان بسیار چشمگیر بود. همچنین آنان با به نمایش گذاشتن چندین برنامه، با همکاری کودکانی که با عشق و علاقه دور هم جمع شده بودند، چندین برنامه و سرود و قران خوانی را اجرا نمودند. حامیانی نیز در این مراسم قول همکاری و حمایت از این کودکان را دادند تا در سال های آینده آنان سخن و جایی در بین ادارات و مسئولین داشته باشند و جوانان سکان دار برنامه های اوز باشند.

  

 

هشتمین دستاورد:  در مراسم پایانی روز اوز از همکاری شهر ها و روستاها خصوصا فیشور استفاده شد و کودکان به زیبایی برنامه خود را اجرا نمودند.

 

 

نهمین دستاورد:  دعوت از مسئولین استانی و حضور آنان خصوصا محمد فرخ زاده معاون گردشگری استانداری فارس و پوراسد نماینده مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس یکی از دستاوردهای مهم این جشنواره بود. بازدید آنان به همراه مقامات شهر و شهرستان اوز و هیئت همراه از موزه مردم شناسی اوز و حضور در مراسم و بازدید از غرفه ها ی موجود در پارک نوروز باعث شد آنان با پتانسیل های مردم شهرستان اوز شامل توانمندی های فرهنگی و هنری، اقتصادی و کارخانه ها و کارگاه هایی که باعث اشتغالزایی شده اند، آشنا شوند. معاون گردشگری استاندار فارس وعده همکاری در ثبت چندین مراسم و آیین های فرهنگی ماه مبارک رمضان داد. جشنواره روز اوز، بازدید از موزه مردم شناسی و غرفه ها باعث شد تا مسئولین نگاهی دیگر به اوز و مردم اوز داشته باشند.

 

   

دهمین دستاورد:  در بازدید محمد فرخ زاده معاون گردشگری استاندار فارس به همراه سایر مهمانان استانی و‌ مسئولین شهرستان از موزه مردم شناسی اوز، ایشان در سخنرانی خود در مراسم پایانی روز اوز، از وجود چنین موزه ای در استان فارس به خوبی یاد کرد و آن را مهم ترین جاذبه گردشگری شهرستان اوز نامید که آداب و رسوم و فرهنگ مردم جنوب فارس را به بازدیدکنندگان معرفی می نماید. وی از مسئولین شهرستان و استان فارس درخواست نمود که در جهت حمایت از این موزه مردمی سعی و تلاش خود را افزایش دهند.

  

 

یازدهمین دستاورد:‌‌  در تکمیل برنامه های روز اوز، مراسم تجلیل از ائمه جمعه ۱۲ شهر و روستای تابع شهرستان اوز و همچنین فعالین قرانی و خادمین مساجد اوز و حافظان و روشندلان حافظ قران کریم در چهاردهم فروردین ماه در برنامه ستاد برگزاری روز اوز گنجانده شده بود که به زیبایی اجرا شد. در این برنامه از افرادی که همیشه در مساجد زحمت می کشند و کمتر دیده می شوند تقدیر به عمل آمد.
   

 

 

دوازدهمین دستاورد:  وحدت و انسجام همه مردم و حضور فوق العاده آنان و حمایت مردمی از این مراسم یکی از مهم ترین دستاوردهای این مراسم بود.

  

 

 

امید داریم در سال های دیگر، این مراسم با معرفی و نمایش چهره های معروف فرهنگی و هنری، پزشکی، مهندسی و فعالین اجتماعی و خیرین شهرستان اوز که در جای جای کشور عزیزمان ایران مشغول فعالیت هستند و کمتر کسی از تلاش های خالصانه آن ها با خبر هستند، دین خود را نسبت به آنان ادا نماییم.

 

در هر برنامه و مراسمی قطعا نواقصی دیده می شود و برنامه امسال هم مشمول این امر بود، اما با توجه وجود برنامه های متنوع و جدید در مراسم امسال، گریزی از وقوع این نواقص نبود. با امید به موفقیت های روز افزون برای مردم شهرستان اوز.

 

عکاس:مریم سمیعی 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری