شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  17/ می/ 2023 - 10:51
  |   نظرات: بدون نظر
332 views

حضور هنرمندان اوز در اولین نشست ملی تخصصی پوشاک اقوام ایرانی

 

 

     

 

 

 

 

روزهای ۱۷و ١٨ اردیبهشت ماه سال جاری، استان فارس میزبان اقوام ایرانی از سراسر کشور بود.
 

اولین نشست ملی تخصصی با محتوای استاندارد سازی پوشاک اقوام ایرانی در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. مراسم افتتاحیه این نشست با حضور حمیدرضا قانعی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، محمد حسین آشتیانی (معاون آموزشی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور)، زهرا یقطین مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری فارس و کارشناسان مد و لباس اقوام از کل کشور حضور داشتند.

 

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، سرود ملی و نمایش کلیپی از فعالیت گروه پیوند اقوام ایرانی که از سال ١٣٩۴ فعالیت دارند، افتتاح شد.

 

قانعی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ضمن خوش آمد گویی به مدعوین، خواستار تسهیل در روند راه اندازی خانه انجمن طراحان مد و لباس و توجه ویژه به ظرفیت های استان فارس در حوزه مد و لباس شد.
 

پروانه امیریان دبیر اجرایی و کارگزاری این برنامه نیز ضمن خوش آمد، نتیجه این نشست را ارائه فایل آموزشی، شناخت و معرفی و استاندارد سازی لباس اقوام ایرانی اعلام کرد. در ادامه زهرا یقطین  مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری فارس، شیراز را انتخابی درست برای این رویداد و لباس ایرانی را نمادی از هویت ایرانی دانست. وی در ادامه صحبت هایش افزود : برای بازیابی هویت اصیل ایرانی نیاز هست که تمامی ارگان های فرهنگی به لحاظ تخصصی و انتشار و شناساندن آن تلاش کنند زیرا امروزه هویت بصری ما آسیب جدی دیده است و قطعا لباس اقوام ایرانی می تواند هویت ما را بهبود بخشد، چرا که پشتوانه هر لباس ایرانی، آداب و رسوم و فرهنگ آن قوم است.

حمدحسین آشتیانی معاون آموزشی ساماندهی کارگروه مد و لباس کشور، لباس را، زبان گویای همه شرایط و فرهنگ یک جامعه و راز ماندگاری لباس اقوام، شناخت پارچه و ملزومات آن دانست و خلاقیت را، زاییده همین شناخت بیان کرد و ادامه داد اکنون بحران ما همین عدم شناخت است و آن چیزی ست که در دنیا به آن توجه می شود. اکنون مد و لباس در خاورمیانه جایگاهی ندارد، در حالیکه در دوره ساسانیان و اشکانیان بی نظیر بوده است، تنها نکته ای که می توان در نظر گرفت پارچه ها و رودوزی های سنتی ماست که با اکثر فرهنگهای خارج از ایران ارتباط برقرار می کند، ظرافتی که رودوزی و پارچه سازی سنتی ایران دارد حتی هندوستان هم ندارد.

 

در ادامه آشتیانی، نوید حمایت ویژه کارگروه مد و لباس از فعالیت رو دوزی و پارچه های سنتی ایرانی را داد و اظهار داشت در هفته جمهوری اسلامی ایران در روسیه، این هنر در حوزه مد و لباس ارائه خواهدشد و بدون شک جاذبه خوبی خواهد داشت و همچنین استان فارس می تواند قطب مد و لباس کشور گردد.

 

در این نشست فاطمه رضایی دبیر کارگروه مد و لباس شهرستان اوز و  پگاه جوکار، کارشناس طراحی لباس به معرفی لباس شهر اوز یعنی ” رخت گشاد اوز ” پرداختند و پژوهشی کامل از پوشش را با مستند ارائه دادند. این نشست که صبح یکشنبه ١٧ اردیبهشت شروع شده بود شامگاه روز دوشنبه ١٨ اردیبهشت ماه ساعت ٢٠ به پایان رسید.
ضمن تشکر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز برای هماهنگی در این نشست امیدواریم که به زودی در اوز نیز بتوانیم با همکاری و همیاری فعالان این حوزه میزبان اقوام مختلف ایرانی برای برگزاری چنین نشست ها و ارائه پژوهش ها و فعالیت های عملی باشیم.
 

شهر اوز در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار در جنوب کشور میزبان جشنواره طرح، رنگ،لباس در حمایت از تولیدات داخلی بود که این جشنواره باعث رونق گرفتن پوشش بومی محلی با تلفیق سنت و مدرنیته و ساماندهی و توجه بیشتر به هنر خوس بافی و هنر دست بانوان و مردان اوزی شد، که به همین منظور در سال ١۴٠٠ عنوان فرهنگی شهر خلاق مد و لباس کشوری را کسب کرد.

فاطمه رضایی: مسئول کمیته صنایع دستی موزه مردم شناسی اوز 

 

 عکاس : گلی برازنده

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری