شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
 |  17/ آگوست/ 2023 - 5:16
  |   نظرات: بدون نظر
841 views

سندی تاریخی مربوط به مشارکت شیخ راشد حاکم سابق دبی، در احداث مسجد بازار اوزی‌ها در دبی

 

 

 

 

 

شریف بازرگانی

 

براساس یک سند تاریخی مربوط به حدود ۹۰ سال پیش که اخیرا تصویر آن به موزه مردم‌شناسی اوز اهدا شده است، شماری از خیرین در احداث مسجد «آینه‌ای» واقع در بازار اوزی‌های دبی مشارکت کرده‌اند. بانی این مسجد، مرحوم یوسف قندی اوزی (پرمون) است.
اسامی ۸۰ نفر از خیرین به همراه میزان کمک‌های خداپسندانه آنان جمعا به مبلغ ۱۲۳۳ درهم در سه ستون این سند تاریخی قید شده است.

 

یکی از افراد بارز این لیست، شیخ راشد بن سعید حاکم سابق دبی (پدر محمد بن راشد حاکم کنونی دبی) می باشد که ۵۰ درهم پرداخته است. رابطه دوستی حاج یوسف قندی( پرمون ) با شیخ راشد به گونه ای بوده که معمولا در ساعاتی از صبح، شیخ راشد به همراه دو تن از نگهبانانش ( موتارضی) در مغازه حاج یوسف با هم به گفتگو می پرداختند.
شخصیت دیگر این لیست، مرشد العصیمی کویتی و‌ بانی بازار مرشد دبی است. در این بازار، از قدیم‌الایام‌ تاکنون کرسی‌هایی نصب شده که کارکرد و نقش دیوانیه بازار مرشد را داشته است.

علاوه بر دو شخصیت معروف ( شیخ راشد و مرشد العصیمی ) که در بالا اسامی آنان را نوشته ایم، اغلب خیرین این مسجد، خودمانی هستند و از شهر هایی مثل اوز، بستک، هرمود، عماده شهر، کرمستج و غیره هستند که آن زمان در دبی تجارتخانه داشتند .
اسامی چند تن از اوزی هایی که قابل شناخت هستند عبارتند از:
یزدانی: عبدالله یزدانی که در اوز درمانگاه ساخته بود. او در دبی تجارتخانه داشت و بعدا به شیراز رفت و به اتفاق محمد شریف هوشیار هتل معروف پارک هتل را ساخت.
محمد هادی مشکال: محمد هادی بازرگان که بعدا از دبی به بندرعباس رفت و سردخانه ای ساخت و تجارت شیلات می کرد.
محمد شریف نامور: وی پسر خواجه محمد رفیع نامور کلانتر اوز بود و تجارتخانه اش هنوز در دبی فعال است. او پدر محمد و محمد علی نامور است.
حاجی رئیس عبدالرحیم: وی پدر عبدالرحمن احمدیان است که کار تجارت پدرش را به درجه عالی، رشد داد و مدرسه و پارک احمدیان از خیرات عبدالرحمن احمدیان است که در اوز ساخته شده است.
عبدالرزاق طاهری: او پسر ارشد خواجه یوسف طاهری کلانتر معروف اوز است. عبدالرزاق طاهری حدود ده سال قبل درگذشت. پسر عبدالرزاق به نام عبدالمجید از مدیران با تجربه در بلدیه دبی بود.
محمد ابراهیم انجام: مرحوم انجام قبل از جنگ دوم جهانی، در دبی تجارتخانه داشت و ظروف آلومنیوم از هند وارد می کرد. تجارتخانه انجام بغل همین مسجد بود.

در ابتدای سند تاریخی مذکور، این جمله مشاهده می‌شود: لیست درهم‌هایی که از برادران اصیل و خوب مسلمان به‌عنوان کمک، برای ساخت مسجد گرفتیم. در پایین سند نیز آمده است: اسامی اشخاصی که برای احداث مسجد بازار آئینه‌ای (بازار اوزی‌ها) در دبی، با یوسف قندی اوزی در سال ۱۹۴۰ یا ۱۹۳۵ میلادی همکاری نمودند.

بر اساس گفته‌های عبدالعزیز ملکی حدود یک قرن پیش واحد پول دبی، روپیه هند بوده است. برخی از مردم امارات متحده عربی، هنوز پول خود را روپیه می‌نامند. در سالیان قبل ( قبل از متحد شدن شیخ نشین های امارات) شهروندان دبی، از ریال دبی و قطر نیز جهت خرید و فروش استفاده می کردند.

یوسف قندی اوزی، بانی خیر این مسجد، یکی از تجار اوزی ساکن دبی و متولد ۱۲۷۹/۱۱/۵ بود که‌ چند  سال قبل، در تاریخ ۱۳۶۸/۵/۱۵ هجری شمسی به رحمت خدا رفت. وی با حاج ابراهیم پاکروان از یک‌ پدر و‌ مادر، برادر تنی است.
فرزندان یوسف قندی (سه پسر و یک دختر) به اسامی احمد ساکن شیراز، عبدالغفور (داماد افروشه) ساکن دبی و عبدالله و طیبه پرمون ساکن اوز و همگی در قید حیات هستند.
اصل این سند احتمالا نزد محمود فرزند عبدالغفور است، چون تصویر آن را با توضیحاتی در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است.

به گفته جمیله پرمون، یوسف قندی شخصی منظم و آراسته بوده و همواره کت و شلوار می‌پوشیده است. وی به دلیل آراستگی، هنگام انتخاب نام‌ خانوادگی، پرمون به معنی زینت و‌ آرایش را برای خود برگزیده است.

در پایان، شایسته است که از زحمات و همکاری صمیمانه عبدالعزیز ملکی و عنایت الله نامور هر دو ساکن دبی و جمیله و رامش پرمون هر دو ساکن شیراز که در‌ تکمیل این مطالب همکاری نمودند، قدردانی و تشکر ویژه نماییم.

 

 

یوسف پرمون و فرزندش احمد پرمون

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • امیدوارم شهرستان اوز که تا کنون به حق خود دست نیافته در آینده با فعالیت اکثر مردم و بزرگان شهر عملی گردد.دید آینده ما برای پیشرفت بهداشت بایستی روی بیمارستان خیر ساز جناب...
    رکنی در مطلب: اولین نامه ستاد دکتر پزشکیان شهرستان اوز، تقدیم رئیس جمهور شد
  • از جنابعالی مهندس اقای بازرگانی تشکر ویژه‌ای داشته و امیوارم این ارتباطات را بنحو احسن کنترل نموده که شاید با تمام کسوراتهای سالهای گذشته این فرصت در دولت اقای پزشکیان بر...
    در مطلب: اولین نامه ستاد دکتر پزشکیان شهرستان اوز، تقدیم رئیس جمهور شد
  • قرار. است. دریک جلسه با حضور. مسولان. وبزرگان شهر. یک تفاهم. نامه بین بانیان. بیمارستان امیدوار. وبیمارستان. راهپیما. برای. انتقال کد بیمارستان. فعلی. به بیمارستان جدید....
    همشهری. وحکایت ۲. بیمارستان دراوز در مطلب: اولین نامه ستاد دکتر پزشکیان شهرستان اوز، تقدیم رئیس جمهور شد
  • در یک شهرستان کم جمعیت و فاصله کم با قطب درمان گراش و لار نه دولت توان هزینه دو بیمارستان دارد ونه خیرین با دهزینه خای میلیاردی ماهیانه بهتر است بخاطر مشکلات بیمارستان ام...
    پرسنل بیمارستان اوز در مطلب: اولین نامه ستاد دکتر پزشکیان شهرستان اوز، تقدیم رئیس جمهور شد
  • امید. است با فعالیت. فرماندار محترم. استقرار. نمایندگی ثبت. اسناد. در همین. دولت. وبا همت استاندار وفرملندار. بزودی. انجام. شود مزدم. اوز. انتظار. دارند. که فرمانداری. به...
    حکایت. اداره ثبت. اسناد. در اوز در مطلب: اولین نامه ستاد دکتر پزشکیان شهرستان اوز، تقدیم رئیس جمهور شد
  • از مهندس بازرگانی و همکارانشان به خاطر زحماتشان و نگارش و ارسال این متن مفید سپاسگزاریم...
    اوزی در مطلب: اولین نامه ستاد دکتر پزشکیان شهرستان اوز، تقدیم رئیس جمهور شد
  • اقای راوند درباره عدم. تاسبس ادارات مورد نیاز مردم. مانند. اداره ثبت. اسناد. املاک‌ واداره. کار ورفاه اجتماعی. در اوز. بنوبسید واز مسولان علت اینکه. دایر. نمیشود. را سوال...
    تقاضا از بازرس خانه مطبوعات. اوز در مطلب: مسئولین، خبر نگاران را دریابند
  • سند ارزشمندی است وشرح حال مرحوم خوب نوشته شده ، خداوند رحمتش فرماید ، آنچه مهم است ، مشاغل وی در فرمانداری ، ارتش وشرکت نفت است که بهتر بود عملکرد در مشاغل یاد شده هرچند...
    در مطلب: نامه‌ای از هنرمند خوشنویس، مرحوم محمدربیع زمان‌زاده در ۹۶ سال قبل
  • بسیار زیبا خداوند ایشان و همه اموات را مورد رحمت و مغفرت قرار دهد....
    قلم در مطلب: نامه‌ای از هنرمند خوشنویس، مرحوم محمدربیع زمان‌زاده در ۹۶ سال قبل
  • حضور اینچنین مرد بزرگی در اوز و موزه اوز بسیار جای خرسندی و افتخار برای ما آوری هاست، امیدوارم بیش تر شاهد این رویدادها باشیم، مجله ی بخارا هم واقعا می توان گفت معتبر تری...
    در مطلب: مجله معتبر فرهنگی‌هنری بخارا، با توضیحاتی مفصل در مورد اوز، منتشر شد.