سه شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳
 |  24/ آوریل/ 2023 - 3:13
  |   نظرات: بدون نظر
439 views

دستاوردهای مهم جشن بزرگ روز اوز

 

 

 

 

 

 

 

محمدرفیع راوند:  دوازدهمین سالروز جشن بزرگ روز اوز که هر ساله در ۸ فروردین ماه برگزار می شود، امسال هم با همت و همکاری ستاد مراسم روز اوز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، موزه مردم شناسی اوز، فرمانداری، بخشدار های مرکزی و ‌بیدشهر، شورا و شهرداری اوز و دهیاری های شهرستان اوز و گروه های مردمی برگزار شد.

 

در این جشن بزرگ تمامی مردم، سمن ها، گروه های اجتماعی، ادارات و خیرین اوز دست در دست هم دادند و بار دیگر، این روز را با افتخار برگزار نموده و جشن گرفتند.
 

امسال جشن روز اوز مصادف با ماه مبارک رمضان بود و از آیین ها و مراسم ماه مبارک رمضان در این جشن استفاده شد .
 

در ادامه چند دستاورد جشن روز اوز را مطرح می نمائیم:

 

اولین دستاورد:  مردم اوز با برگزاری چندین دوره مراسم روز اوز و نمایش توانمندی های خود در تمام زمینه ها، باعث شدند تا توجه شهرها، روستا و مردم منطقه را به خود جلب نمایند و همه آنان را برای نمایش توانمندی های فرهنگی و هنری و اجتماعی خود، با برگزاری جشن مرتبط با شهر و یا روستای خود، ترغیب به معرفی منطقه خود نمایند.

 

 

دومین دستاورد:  برگزاری این جشن باعث‌ جان گرفتن دوباره پارک نوروز اوز با همت شهرداری اوز و شورای شهر و مسئولین فضای سبز و گروه حفاظت پارک شد. با توجه به همت آنان، پارک نوروز صاحب فضای زیبا و دلنشینی برای خانواده‌ها گردید.

  

 

سومین دستاورد:  در مراسم امسال شاهد نمایش آیین های ماه مبارک رمضان شامل سفره های افطاری در پارک، نماز جماعت، نماز های تراویح و …. بودیم و این امر باعث رونق هر چه بیشتر این آئین ها خصوصا در بین نوجوانان و جوانان شد.

  

 

چهارمین دستاورد:  در مراسم امسال شاهد معرفی گروه ها، مجموعه های فرهنگی و هنری و غرفه های مختلف آنان بودیم و این غرفه ها بازدید کننده زیادی را به سمت خود جلب نمودند. تشکل های فرهنگی اجتماعی همچون موزه مردم شناسی، گروه اتحاد و توسعه و هلال احمر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورا و شهرداری، شرکت کارتن سازی مادر، خانه فرهنگ و بسیاری از گروه های دیگر با معرفی توانمندی های خود باعث رونق مراسم شدند.

  

 

 

پنجمین دستاورد:  مشارکت بیشتر شهر ها و روستا ها و دهیاری های شهرستان اوز در برنامه امسال چشمگیر بود. آنان در غرفه های خود برنامه زیادی اجرا نمودند که این امر باعث جلب توجه مسئولین و بازدیدکنندگان شد.

 

 

ششمین دستاورد: یکی دیگر از این برنامه ها، افتتاح زمین بازی بومی محلی لهپرگانه اوز بود که هر ساله این بازی در روز اوز برگزار می شود و این امر باعث شد خیر نیک اندیش یعنی خانواده زنده یاد شرفی به یاد جوان مرحوم شان، با همکاری هیئت ورزش های همگانی اوز و اداره ورزش و جوانان مکان اختصاصی برای این بازی بسازند. لازم به ذکر است که شهرداری اوز زمینی در کنار پارک حاشیه ای دکتر عبدالمجید ارفعی در اختیار خانواده شرفی خیر این پروژه قرار داد و امسال این زمین در مراسمی و با اجرای بازی لهپرگانه به بهره‌برداری رسید.

 

 

هفتمین دستاورد:  همکاری فعالانه و مثمر ثمر مجتمع دینی اوز در مراسم هفتم و هشتم فروردین روز اوز و اجرای آیین های ماه مبارک رمضان بسیار چشمگیر بود. همچنین آنان با به نمایش گذاشتن چندین برنامه، با همکاری کودکانی که با عشق و علاقه دور هم جمع شده بودند، چندین برنامه و سرود و قران خوانی را اجرا نمودند. حامیانی نیز در این مراسم قول همکاری و حمایت از این کودکان را دادند تا در سال های آینده آنان سخن و جایی در بین ادارات و مسئولین داشته باشند و جوانان سکان دار برنامه های اوز باشند.

  

 

هشتمین دستاورد:  در مراسم پایانی روز اوز از همکاری شهر ها و روستاها خصوصا فیشور استفاده شد و کودکان به زیبایی برنامه خود را اجرا نمودند.

 

 

نهمین دستاورد:  دعوت از مسئولین استانی و حضور آنان خصوصا محمد فرخ زاده معاون گردشگری استانداری فارس و پوراسد نماینده مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس یکی از دستاوردهای مهم این جشنواره بود. بازدید آنان به همراه مقامات شهر و شهرستان اوز و هیئت همراه از موزه مردم شناسی اوز و حضور در مراسم و بازدید از غرفه ها ی موجود در پارک نوروز باعث شد آنان با پتانسیل های مردم شهرستان اوز شامل توانمندی های فرهنگی و هنری، اقتصادی و کارخانه ها و کارگاه هایی که باعث اشتغالزایی شده اند، آشنا شوند. معاون گردشگری استاندار فارس وعده همکاری در ثبت چندین مراسم و آیین های فرهنگی ماه مبارک رمضان داد. جشنواره روز اوز، بازدید از موزه مردم شناسی و غرفه ها باعث شد تا مسئولین نگاهی دیگر به اوز و مردم اوز داشته باشند.

 

   

دهمین دستاورد:  در بازدید محمد فرخ زاده معاون گردشگری استاندار فارس به همراه سایر مهمانان استانی و‌ مسئولین شهرستان از موزه مردم شناسی اوز، ایشان در سخنرانی خود در مراسم پایانی روز اوز، از وجود چنین موزه ای در استان فارس به خوبی یاد کرد و آن را مهم ترین جاذبه گردشگری شهرستان اوز نامید که آداب و رسوم و فرهنگ مردم جنوب فارس را به بازدیدکنندگان معرفی می نماید. وی از مسئولین شهرستان و استان فارس درخواست نمود که در جهت حمایت از این موزه مردمی سعی و تلاش خود را افزایش دهند.

  

 

یازدهمین دستاورد:‌‌  در تکمیل برنامه های روز اوز، مراسم تجلیل از ائمه جمعه ۱۲ شهر و روستای تابع شهرستان اوز و همچنین فعالین قرانی و خادمین مساجد اوز و حافظان و روشندلان حافظ قران کریم در چهاردهم فروردین ماه در برنامه ستاد برگزاری روز اوز گنجانده شده بود که به زیبایی اجرا شد. در این برنامه از افرادی که همیشه در مساجد زحمت می کشند و کمتر دیده می شوند تقدیر به عمل آمد.
   

 

 

دوازدهمین دستاورد:  وحدت و انسجام همه مردم و حضور فوق العاده آنان و حمایت مردمی از این مراسم یکی از مهم ترین دستاوردهای این مراسم بود.

  

 

 

امید داریم در سال های دیگر، این مراسم با معرفی و نمایش چهره های معروف فرهنگی و هنری، پزشکی، مهندسی و فعالین اجتماعی و خیرین شهرستان اوز که در جای جای کشور عزیزمان ایران مشغول فعالیت هستند و کمتر کسی از تلاش های خالصانه آن ها با خبر هستند، دین خود را نسبت به آنان ادا نماییم.

 

در هر برنامه و مراسمی قطعا نواقصی دیده می شود و برنامه امسال هم مشمول این امر بود، اما با توجه وجود برنامه های متنوع و جدید در مراسم امسال، گریزی از وقوع این نواقص نبود. با امید به موفقیت های روز افزون برای مردم شهرستان اوز.

 

عکاس:مریم سمیعی 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • استاندار جدید فارس دکتر. امیری. سابقا ریس سازمان. ثبت. اسناد. کشور. بوده بنابراین برای تاسیس. این. اداره. در شهرستان. اوز میتوانند اقدامات جدی. انجام. دهند...
    قابل توجه شریف. بازرگانی. ودیگر مسولان در مطلب: خواسته های روسای ستادهای دکتر پزشکیان در شهرستان های فارس، از استاندار چه بود؟
  • احسنت جناب. بازرگانی از همت وعلا قه مندی شما نسبت به زادگاه خود اوز تشکر میکنیم. اینشالله بتوانید برای مسولان بومی برای شهرستان موفق باشید درضمن مورد شماره ۸ بسیار مهم. ا...
    تشکر از مهندس. بازرگانی در مطلب: خواسته های روسای ستادهای دکتر پزشکیان در شهرستان های فارس، از استاندار چه بود؟
  • لازم. است. ابقای. دکتر هنر برای. سمت مشاور اهل سنت فارس. در استانداری. توسط مردم جنوب فارس. وبه خصوص شوراهای. شهر. وروستاهای. منطقه مورد. درخواست. ومطالبه. قرار گیرد. وبا...
    قابل توجه اقای شریف. بازرگانی در مطلب: مراسم معارفه حسینعلی امیری، استاندار فارس برگزار شد
  • کم نیارین سنگ تمام بزارید...
    یک موزه ای در مطلب: اجلاسیه شهدای اهل سنت فارس، با حضور فرمانده کل نیروی دریایی ایران در اوز برگزار می شود
  • تبریک وتشکر ویژه به مهندس عزیز فرماندار وفعال وزحمتکش شهرستان اوز انشاالله که همیشه سلامت تندرست باشید احسنت بزرگترین افتخار برای شهرستان اوز سپاس فراوان به جناب دکتر ایم...
    شهروند اوز صف در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • مبارک است اما انتظار مردم از ایشان برای. تاسیس نمایندگی ثبت. اسناد براورده نشده. است. لازم. است در مدت خدمت. انرا. عملی. نمایند. معلم. اوزی...
    تقاضا از اقای. فرماندار محترم در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • خوش. به حال شما معلوم است. اوز. خیلی. پیشرفت کرده. است. البته فرماندار فعلی. لارستان. ۴٫ دوره فرماندار نمونه فارس شدند...
    معلم. ساکن. در اوز در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • سلام اقای نام ر اگه امکان دارد شماره همراهتان را لطف بفرمایید...
    در مطلب: عنایت الله نامور : نقش اوزی ها در تولید نوعی نوشیدنی قدیمی گاز دار به نام نملیت
  • اقای راوند این خبر مهم. را در سایر. رسانه هم. مانند. پیام. دانش. و.......منتشر. کنند. تابیشتر. انعکاس. داشته باشد. با تشکر. اوزی. ازشیراز واقعا که برای اوز. زیبنده. نیست...
    سپاس از اقای محمد رفیع. راوند در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟
  • اوز به عنوان یک شهرستان فرهنگی فاقد یک خبر نگار رسمی از صدا وسیمای فارس. است ودر بین شهرهای اطراف. دربی خبری تلویزنونی. است انتظار. است فرمانداری. واداره فرهنگ. وارشاد. ا...
    چرا اوز. خبرنگار صدا وسیما ندارد ، در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟