سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
 |  4/ آگوست/ 2024 - 4:04
  |   نظرات: بدون نظر
443 views

تابستان دلنشین و پر هیاهوی اوز

 

شبنم قاسمی فرد

تابستانِ اوز به اندازه ی گرمای تابستانش گرم و آباد است. مردم از بندرعباس، دبی، قطر و بقیه شهرها به سمت اوز هجوم می آورند چون منتظر‌ِ اتفاقات خوبی اند که قرار است در تابستانِ پرشور و هیجان اوز بیفتد.

باغ ها و خانه های اوز برای جشن های عروسی و عقدی پر شده است و باید از چندماه قبل رزرو شده باشد. ازدحام خیابان ها و مغازه ها و رفت و آمد مردم و‌ مسافران در شهر اوز، شور و هیجان تابستان را بیشتر و بیشتر می کند.

از مردمان زیادی شنیده ایم که می گویند اوز نسبت به شهرهای اطرافش سرزنده تر و آباد تر است و اگر هرروز هم به اوز بیایند برایشان تکراری و خسته کننده نیست.

با احترام به شهرهای دیگر، در اوز هر وسیله و هر مواد غذایی یا هر مراجعه به پزشکی، به راحتی فراهم است، چون هرروز در حال پیشرفت در هر زمینه ای است.

موزه مردم شناسی اوز، کتابخانه اوز، پارک ها و رستوران هایش، فلکه هایش، کافی شاپ ها، قنادی و بقیه مغازه های اوز در طول سالهای اخیر با کمک مردم توسعه بیشتری یافته اند.

برای هر حرفه و هنری در اوز آموزشگاه های قوی وجود دارد، کودکان و جوانان همه مشغول هستند و به رشد فردی و شخصیتی خود فکر می کنند.

هوای اوز در فصل های دیگر سال خنک و بارانی است و اما بهارِ اوز با بقیه شهرها فرق دارد. دشت ها کاملا سرسبز و خوش عطر و طراوت می شوند، خهر (قارچ زمینی) ، سبزی هایی مثل ترشه و خارازه و محصولات دیگری که مختص فصل بهار است به میزان زیادی برداشت می شود و همه اینها از لطف خداوند است که باعث شادی مردم می شود و هرکس برای خودش و بستگانش برداشت می کند و حتی به شهرهای دیگر هم می فرستند.

هوای بارانی و خنک فصل بهار، گردشگران بیشتری را جذب می کند و ماشین ها و موتور سوارها جاده دشته (یکی از مناطق اوز) را طی می کنند که همین شور و اشتیاقِ جوانان در آبادی شهر بی تاثیر نیست.

شهر اوز دیگر مانند سابق به دو یا سه خیابان ختم نمی شود. قسمت های زیادی از اوز مانند کمربندی به طور وسیعی درحال توسعه و ساخت و ساز است و خیلی از جوانها خانه دار و شاغل هستند. خیلی از خانواده ها کمی دورتر از فضای شهر، صاحبِ باغ های خانوادگی برای دورهمی در هوای خوب و دلنشین شهر هستند. هرهفته میادین اوز برنامه های بازی برای کودکان و دکه های کوچک برای خرید دارند.

آوازه ی تابستانِ گرم شهرستان اوز بین مردم همیشه زبانزد است و اوز با همین وسعت نه چندان زیادش، به اندازه یک آرمان شهر اما کوچک، دیدنی و باشکوه در قلب ها می ماند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • اقای راوند این خبر مهم. را در سایر. رسانه هم. مانند. پیام. دانش. و.......منتشر. کنند. تابیشتر. انعکاس. داشته باشد. با تشکر. اوزی. ازشیراز واقعا که برای اوز. زیبنده. نیست...
    سپاس از اقای محمد رفیع. راوند در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟
  • اوز به عنوان یک شهرستان فرهنگی فاقد یک خبر نگار رسمی از صدا وسیمای فارس. است ودر بین شهرهای اطراف. دربی خبری تلویزنونی. است انتظار. است فرمانداری. واداره فرهنگ. وارشاد. ا...
    چرا اوز. خبرنگار صدا وسیما ندارد ، در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟
  • تبریک و آرزوی موفقیت برای ایشان...
    لیلا -اوز در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز
  • امیدوارم شاهد یک کشور کاملأ ملی ایران زمین باشیم که در شایستگیهای مختلف واقعا بهترینها را منصوب نموده تا تمامی اقشار و اقوام و اندیشه های مختلف کشور مفتخرانه در حال یک خد...
    اوزی در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز
  • این انتصاب را به ایشان تبریک می‌گوییم و برایشان آرزوی موفقیت داریم...
    اوزی در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز
  • درود و با آرزوی موفقیت ایشان...
    در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز
  • درود بر فرهیخته بانوی شعر و ادب سر کار خانم سیلوانا سلمانپور که همچون گذشته نسبت به علاقمندی به  زادگاهش راهکارهای با ارزشی ارائه دادند  و تلاش  و کوشش عزیزان به ویژه در...
    علی انجام در مطلب: حمایت قاطع سیلوانا سلمانپور از فعالیت های فرهنگی مردم اوز
  • کاری انجام نشده وکاری. نکرده اند که شما تشکر. وتمجید میکنید کمی صبر کنید تا معلوم شود چند مرده. حلاجند...
    خدمت جناب. بازرگانی در مطلب: پیام تبریک موزه مردم شناسی اوز به سعید شریفی به مناسبت انتصاب ایشان به عنوان رئیس دفتر نماینده مجلس
  • ازین اخبارها خیلی زیاد. شنیده ایم. اما چندان تاثیری برای مردم. وشهر. اوز. ندارد...
    اوزی. معلم در مطلب: حضور دبیر خانه کتاب اوز در نمایشگاه تهران
  • خبر مسرت بخش ارتقا شهرداری خدمت همه شهروندان و همشهریان عزیز تبریک میگویم. و سپاسگزارم از زحمات شورای شهر و شهردار محترم...
    احمد از شیراز در مطلب: درجه شهرداری اوز ارتقا یافت