سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸

 

 

 

 

شریف بازرگانی

در موزه مردم شناسی اوز، اوراق و اسناد فراوانی در مورد آداب و رسوم و وقایع دوران مختلف، نگهداری می شود. نامه ها و مکاتبات تجار و یا اسناد و مدارکی که بین مردم رد و بدل می شده نیز در این موزه نگهداری می شود.

یکی از منابع نوشتاری که در موزه اوز موجود است، سی پاره هایی است که از مساجد به موزه اهدا شده است. مردم به هنگام مراسم سوگواری و ختم قران، برای فرد متوفی، آن سی پاره های قران را قرائت می نمایند .

معمولا کسانی که خط خوبی دارند، در همان سی پاره ای که قرائت نموده اند، ضمن دعا برای شخص متوفی، از خوبی های وی جملاتی را در وصف وی می نویسند .

بعضی مواقع بنا به ذوق و سلیقه آن شخص نگارنده، مطالبی درباره اوضاع و احوال مردم نوشته می شود.

 

 

تصویری که مشاهده می کنید متنی است که مرحوم امین کرامتی در روز دوشنبه به تاریخ ۴ جمادی الاول ۱۳۶۷ قمری ، برابر با ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۶ شمسی مصادف با ۱۵ مارس ۱۹۴۸ میلادی ( یعنی دقیقا ۲ ماه قبل از اعلام موجودیت اسرائیل ) بر روی سی پاره ای نوشته است.

ذکر این نکته لازم است که حساب پیروان دین ابراهیمی یهود، با حساب صهیونیست های اسرائیل جداست و لزوم اتحاد ادیان ابراهیمی و کلیه آزادی خواهان، بر علیه آپارتاید اسرائیل، بیش از پیش مشاهده می شود.

داستان از این قرار است که پس از وقوع درگیری هایی که به واسطه مداخلات انگلستان در فلسطین رخ داد، مردم مسلمان اوز با همت مرحوم محمد یوسف حسین نیا فرزند مرحوم حاج محمد علی ملاحسین  مراسم ختم سوره انعام در اوز  برگزار کردند و ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین برای آنان دعا نموده تا در این نبرد نابرابر،  پیروز شوند .

 

 

 

 

 

نکته حائز اهمیت این است که مردم اوز در آن ایام، در دور افتاده ترین نقطه جنوب فارس و بدون در دست داشتن وسایل ارتباط جمعی، از وقایع جهانی و بین المللی مطلع بوده و نسبت به آن واکنش نشان می دادند. ما این نامه را در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ یعنی دقیقا ۷۳ سال بعد از این واقعه در دسترس عموم مردم قرار می دهیم.

بازنویسی متن تصویر فوق

در چهارم ماه جمادی‌الاول سنه ۱۳۶۷ در مسجد شیخ (مصلّی) ختم سورهٔ مبارکه انعام اجماعاً خوانده شد به نیت فتح مسلمین بر مشرکین، مخصوصاً ملت فلسطین و قاطبه اعراب بر یهود که از سال ۱۳۳۷ دولت انگلیس به قوم یهود لعنهم‌الله سپرده بود و از آن تاریخ بین اعراب و یهود، جنگ و جدال برقرار است و دراین سال نیز جامعه ملل متفق ، متشکل در آمریکا رای به تقسیم فلسطین بین عرب و یهود صادر کردند و اعراب فلسطین خصوصاً و دول عرب عموماً، این تقسیم جامعه که فقط منظور دولت امریکا و روسیه ‌شوروی است، جداً رد کردند و از دو‌ ماه به اینطرف، جنگهای شدید بین اعرابِ فلسطین و یهود آنجا برقرار است و اخیراً دولت انگلیس تصمیم گرفته فلسطین را تخلیه و ترک کند و در اثر این تصمیم دولت مذکور،  دول عرب عموماً متفق شده، فلسطین را به هر قیمتی باشد از دست یهود نجات دهند. نصر‌هم‌الله‌ تعالی وخذل‌الله المشرکین والیهود، عموماً – باعث این ختم، آقای محمدشریف حسین‌نیا است، فرزند مرحوم حاج محمدعلی‌ ملا‌حسین و بعد از ختم سوره انعام به نفقه ایشان، مولود حضرت رسول‌ اکرم خوانده شد.

( امین کرامتی )

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸”

  1. از اوز گفت:

    غرورآفرین است

  2. یک موزه ای گفت:

    الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری