جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  10/ مارس/ 2023 - 6:29
  |   نظرات: ۷ نظر
375 views

برنامه افتتاحیه همایش روز فیشور به خوبی برگزار شد

  

 

 

 

 

 

 

برنامه افتتاحیه همایش روز فیشور به خوبی برگزار شد

 

  فرهاد ابراهیم پور: به دنبال ثبت روز اوز و برگزاری روز اوز، فیشور نیز بعد از چند سال برای چهارمین بار روز فیشور برگزار می کند، اما نه به عنوان روز مشخص تدوین شده ای. از امسال قرار شده است که در روزهای ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ اسفند روز فیشور برگزار شود.

مکان برگزاری این جشن در پارک جنگلی شهر فیشور است که طی سال های گذشته تبدیل به مکانی برای مراسم و گردش و تفریح مردم فیشور شده است . از غروب دسته های مختلف مردم برای حضور در این جشن آمده بودند.

مجری برنامه عبدالوهاب کریمی با شعری شروع کرده و به همه حاضرین خوش آمد و خیر مقدم گفت. 

خانه باز از طرف امام جمعه خیر مقدم گفت و شعری از عزیزان ساکن خارج خواند که در وصف فیشور بود. سپس 

دو هنرمند فیشوری فردین پدرام و باریکدل با اجرای ترانه با شعر محلی مردم را به وجد آوردند. اینجا بود که من متوجه شدم بین گویش ها و لهجه های منطقه خودمان چقدر گویش فیشوری به اوزی نزدیک است و می شود گفت این دو گویش یکسان است.‌

 

در ادامه عبدالعزیز نصریانی مدیر پارک جنگلی فیشور صحبت کرد. وی گفت این پارک در دامنه کوهی واقع شده است. نصریانی درباره پروژه ساخت و مدت زمان ساخت و همراهی خیرین و مردم برای این مکان زیبا توضیحاتی داد و از اینکه مردم فیشور پای کار هستند، موجب خرسندی مردم دانست. پارک جنگلی فیشور جایی دیدنی است و خوب است اهالی شهرستان اوز سری به آنجا بزنند.

 

برنامه شعر خوانی دختران جوان با لباس محلی از دیگر برنامه های جذاب و دیدنی این مراسم بود که متاسفانه به دلیل کمبود نور صحنه ، تماشاگران به وضوح آنها را نمی دیدند.

برنامه بعدی اجرای موسیقی توسط گروه همنوازان به سرپرستی مسعود فضلی بود که چندین ترانه و تصنیف اجرا کردند و شور و حالی به این مراسم دادند.

در ادامه هنرنمایی دختران کاراته کار بود که با اجرای متنوع حرکات رزمی مورد تشویق حاضران بخصوص نوجوانان و جوانان و حاضرین قرار گرفتند و جالبی این نمایش در قسمت دو کودک خردسال بود که بسیار زیبا با لباس رزمی به نبرد پرداختند. یکی از این دو کودک فرنیا پدرام بود. مربی آنها زحمات زیادی کشیده بود که متاسفانه نامشان یادم رفته تا ذکر کنم.

سپس انسیه گلابی بخشدار مرکزی شهرستان اوز صحبت کرد و از برپایی چنین جشنی توسط مردم و شورا و دهیاری و گروه های همراه و فاطمه گل حقیقت تشکر کرد و فیشور را دارای ظرفیت های خوبی دانسته که می باید مورد توجه قرار گیرد و امیدوار بودند که مسیر پیشرفت توسعه فیشور با ارتقای آن همراه گردد.

این اولین روز از سه روز فیشور بود که در روزهای پنج شنبه و جمعه نیز ادامه خواهد یافت.

 غرفه های غذایی و غذاهای سنتی و نان و پیراشکی و سمبوسه و کیک و لباس و انواع کباب و … زینت بخش غرفه های ورودی پارک جنگلی فیشور در این مراسم بود. 

مراسم در پایان به خیر و خوشی تمام شد تا در روز پنج شنبه ادامه یابد. همشهریان و اهالی منطقه در صورت امکان می توانند از این پارک و برنامه های متنوع جشن و غرفه ها در دو روز باقیمانده بازدید کنند.

چند چیز در این دیدار برایم جالب بود و مواردی هم لازم دانستم ناگفته نگذارم. هر کار نیکی امکان دارد جدا از خوبی ها، مواردی هم ایراد داشته باشد. بهتر است با دید دلسوزانه و برای بهبود کارها در آینده این موارد هم گفته شود. 

اول حضور خوب مردم فیشور در این جشن بود که موجب خرسندی همه بخصوص برگزار کنندگان شده بود.

از اوز تعداد قابل توجهی برای دیدن مراسم آمده بودند که در بین آنها انسیه گلابی بخشدار مرکزی، فروغ هاشمی رئیس اداره ارشاد، عبدالرزاق افسری از بیمه ایران، شریف بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی اوز و هیئت همراه، فوزیه براهیمی مدیر داخلی موزه مردم شناسی، عبدالرحمن صالح از گروه اتحاد و توسعه، احمد قائدی و فائزه رضایی از گروه بهداشت و محیط زیست، سید یوسف حسینی از بنیاد نیکوکاران امید و دیگر همشهریان اوزی که با حضورشان موجب دلگرمی برگزار کنندگان و مردم فیشور شدند.

چادرهای گلدار و گل پسته ای زنان فیشور یادآور چادرهای زنان قدیم اوز بود که قبلاً استفاده می شد. در این مراسم زنان زیادی از اهالی فیشور با این چادرها به مراسم روز فیشور آمده بودند.

حضور زنان و دختران جوان در غرفه ها و برنامه های روز فیشور چشمگیر بود. در فیشور نیز همچون اوز که در بیشتر مراسم و اجرای برنامه ها زنان و دختران جوان مشارکت فعال دارند بسیار زیاد بود. در برنامه ها چه در لباس محلی و شعر خوانی، چه در کاراته و کارهای نمایشی رزمی، چه در اکثر غرفه ها، این زنان و دختران بودند که ایفای نقش می کردند و باید این را ستود و می باید از خودمان سوال کنیم چه شده است که نقش مردان و پسران بسیار کمرنگ شده است؟ آیا این نشانه خوبی برای نسل کنونی و آینده جامعه است یا ایراداتی وجود دارد که نقش زنان و دختران جوان ما پررنگ و زیبا شده است و نقش مردان و پسران کم و کمتر ؟

مجری گری کار ساده اما با دقتی است که اگر ظرافت آن درک نشود مجری به جای مجری گری وارد حاشیه می شود و عملا خود سخنگو و صاحب برنامه می گردد. بهتر است مجریان مجری باشند تا سخنگو. عبدالوهاب کریمی نسبت به گذشته بهتر و آماده تر بود، اما ظرافت های مجری گری کمتر رعایت می شد و ایشان استعداد لازم برای توجه به ظرافت را دارند.

نور صحنه به هیچ وجه مطلوب چنین برنامه ای نبود و از طرف دیگر فیلمبردار و عکاس زحمتکش، رعایت تماشاگر نمی کرد و مرتب روی صحنه جلو دید مردم قرار می گرف. استفاده از چند پایه نوری و تعلیم چگونه فیلمبرداری کردن، از چنین مراسمی که زحمات زیادی برایش کشیده بودند سخت نیست و بهتر است دقت شود.

بهتر است به جای سه روز برگزاری روز فیشور این مراسم در دو روز برگزار شود، تا شکل بندی برنامه ها امکان پذیر گردد و فشار زیادی به برگزار کنندگان وارد نشود.

برای هم افزایی ،پیشنهاد من به مسئولان شهرستان اوز بخصوص اداره فرهنگ و ارشاد، موزه مردم شناسی و میراث فرهنگی و دیگر نهاد های فرهنگی و شورای شهر و بخشداران شهرستان این است که برای همه بخش و روستاهای شهرمان، روز مجموعه توابع شهرستان اوز از ۱۵ اسفند تا ۲۵ اسفند بمدت ده روز ،اول در بخش و روستا در نظر گرفته شود و در آخر در ۷ و ۸ فروردین در شهر اوز برگزار گردد. اینکار سطح مشارکت و همجوشی و همراهی را در کل شهرستان افزایش می دهد. در صورت نیاز می توانم شکل بندی آن را ارائه دهم. 

می گویند فیشوری ها زیاد به آدم تعارف نمی کنند، اما در پایان این مراسم، چند تایی از عزیزان فیشوری ضمن تشکر از حضور اوزی ها گفتند تشریف داشته باشید در خدمت باشیم.

برای همه اهالی و مردم فیشور آرزوی سلامتی و تداوم چنین روزهای خوش و دور هم جمع شدن را داریم. حس خوب و زبان و فرهنگ مشترک ما اوزی ها با فیشوری ها از سالیان دراز بوده و هست و می باید بیشتر به هم سر بزنیم و در این مراسم ها کنار هم باشیم.

مردم فیشور بابت همه خوبی هایتان ممنون. روزتان پرافتخار باد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

7 Responses to “برنامه افتتاحیه همایش روز فیشور به خوبی برگزار شد”

  1. علی گفت:

    فقط انگار از دوستان خودت نام بردی ، یعنی بقیه را ندیدی ؟؟

  2. فعال اجتماعی فیشور گفت:

    احسنت،درود بر خانم حقیقت،دهیار فیشور و حامیان پارک جنگلی فیشور.واقعا چرا باید شخصی تمام و تلاش برای زادگاه اش می کنه بدون هیچ منتی،هیچ خیری همکاری لازم نمی کنه برای حقوق و بیمه،خانم حقیقت…سه شب که حسن روز فیشور بود در حد یا مرکز استان بود که باعث و بانی آن خانم فاطمه گل حقیقت همه این می دانند ولی کسی حاضر به حمایت به ایشان نیست

  3. نجمه گفت:

    ای زنده باد خانم فاطمه گل حقیقت

  4. صدیقه گفت:

    احسنت بر خانم فاطمه گل حقیقت من امروز ۷ فرودین شاهد این بودم ایشان در پارک نوروز هم فعال بودن برای فیشور و روز اوز.از اینکه اینجا یک کامنت خواندم و قبلاً شنیده بودم ایشان از هیچ نهادی حقوق دریافت نمی کنند و بیمه نیز نیستند و فعالیت خود بطور جدی و پیوسته انجام می دهند و پر ثمر نیز هست قابل تحسین ایشان،خدا بیامرز پدرت و عمر با عزت بهت بده خانم حقیقت تا بوده همین بوده افراد دلسوز حامی مالی نداشتن

  5. ماهرخ گفت:

    به خوبی نه عالی برگزار شد مگر میشه کاری دست بانوی اول فرهنگی استان فارس خانم حقیقت باش عالی برگزار نشه خدا بهش سلامتی بده تا هم باعث پیشرفت فیشور بشه هم اوز هم کل منطقه لارستان هم استان فارس هم ایران بزرگ

  6. کسبه فیشور گفت:

    ما شا الله
    خدا قوت خانم حقیقت خدایش ما کسبه های فیشور همیشه دعا گو خودتان و پدربزرگوارتان هستیم

  7. گلستان گفت:

    واقعا عالی بود بعد از گذشت ۶ ماه امشب مرداد ۱۴۰۲ یه کلیپ دیدم خیلی خوشحالم شدم …متشکرم از زحمات خانم فاطمه گل حقیقت و همسرش.آقای بنیامین حقیقت و دهیار با غیرت و تعصبی و باهوش و با ذکاوت آقای تاج الدین محمدی

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری