سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  19/ آوریل/ 2023 - 2:20
  |   نظرات: بدون نظر
275 views

آیین های افطار تا سحر در اوز در ماه مبارک رمضان

 

 

 

   

 

 

 

 فروغ هاشمی: ماه مبارک رمضان ماه مهمانی و نزدیکی بیشتر با خداوند است که این ماه در شهرستان اوز حال و هوای دیگری دارد. ماهی معنوی که به یادگار مانده از مردمی است بخشنده و پاک طینت که آداب و رسوم و آیین ها و عبادت را نه برای نمایش، بلکه برای رضای خدا و شادی دل بندگان خدا به جای می آورند.
 

ماه رمضان یکی از مباحث مهم فرهنگ مردم است که آداب و رسوم این ماه ریشه در اعتقادات دینی مردم شهرستان اوز دارد و
از دیرباز با حال و هوای معنوی پیوندی عمیق برقرار کرده است.
 

آیین بیدار باش، اذان آب (بنگ هاو)، سحری، افطاری و بردن افطاری به درب منازل و مساجد، خیر و خیرات و توجه به همنوع، شرکت در نماز جماعت مغرب و عشا و نماز سنت تراویح و نماز قیام، مولود خوانی و دادن هدیه که به «کاد» معروف است (پس از مراسم مولود خوانی گروهی به شرکت کنندگان حلوا، نبات، شکر و یا چای و … هدیه می دهند)در این ماه فضایی معنوی را به وجود می آورد.

 

یکی دیگر از آیین های زیبا«آیین الوداع »است که در روزهای پایانی ماه رمضان این مراسم دیدنی و زیبا در مساجد و مکتب خانه ها اجرا و از بلندگوی مساجد نیز پخش می‌شود. یک نفر با حزن و اندوه از تمام شدن ماه رحمت و مغفرت، با چشمانی پر از اشک و دلی تنگ و نگران برای فرصت هایی که شاید خداوند در سال آینده قسمت نکند، نغمه الوداع سر می دهد و مردم دسته جمعی همراهی می کنند تا با ماه مبارک رمضان خداحافظی کنند.

 

بخشی کوتاه از اشعاری که در این آیین خوانده می شود چنین است:

الوداع ، الوداع یا رمضان
و علیک السلام یا رمضان
به، غروب است می رود زمیان
الوداع، الوداع یا رمضان
و ….

 

پس از تمام شدن ماه مبارک رمضان، مردم روزه دار منتظر اعلام رویت هلال ماه عید می مانند تا رویت هلال ماه اعلام ‌شود و پس از اعلام شب عید فطر در تمام مساجد آیین نماز تسبیح به ‌صورت جماعت برگزار می‌شود.نماز تسبیح دو رکعت است و در هر رکعت ۷۵ بار تسبیحات اربعه سبحان‌الله، الحمدلله، لااله الاالله و الله‌اکبر ذکر می شود.
 

و اما عید فطر پس از یک ماه روزه داری و آمادگی از شب قبل و کودکان با لباس نو و تمیز و شور و شوق برای رفتن به هبشی ( عیدی )و تمیز کردن خانه و آماده کردن وسایل پذیرایی، موجبی از نشاط و شادی را در شهر به همراه دارد.

 

نماز عید در مسجد مصلی شهر برگزار می شود و قبل از رفتن به مسجد صبحانه توسط خانم های با سلیقه ی خانه دار آماده می شود. در اکثر سفره ها بلالوط ( ورمیشل )و تخم مرغ آمدن عید را برای مردم اوز تداعی می کند. نماز عید با شکوه برگزار می شود و روبوسی و تبریک عید و همه شهروندان اوز و اوزی های ساکن دیگر شهرها و استان ها که برای خواندن نماز جماعت به مصلی آمده اند با هم دیدار و گفتگو می کنند، سپس دسته جمعی به قبرستان می روند و برای درگذشتگان خود و سایر در گذشتگان فاتحه می خوانند و پس‌از آن هر قوم و طایفه به همراه بزرگی از خاندان که معمولا مسن‌تر است به دید و بازدید می روند و عید را تبریک می گویند و اگر کینه و کدورتی نیز از یکدیگر دارند فراموش می کنند و حلالیت می طلبند.

 

همچنین در این روز کسانی که قبل از عید یکی از بستگان خود را از دست داده‌اند در خانه را باز می کنند و در خانه می مانند و اقوام و آشنایان برای دلداری و اعلام پایان عزاداری به منزل آنها می روند و به عبارتی می گویند (عید اول در گذشتگان )(عیدش هم آگذشت )

 

از دیگر آیین ها و زیباترین آیین ها در اوز آیین «هبشی »یعنی عیدی گرفتن بچه‌ها است که با لباس‌های نو و زیبا به درب منازل می روند و با صدای بلند و ‌دسته جمعی
درخواست عیدی که به آن هبشی می‌گویند می کنند. بچه‌ها با صدای بلند می گویند حبشی موهاتی (عیدی بدهید) و بعضی از خانواده ها در جواب می گویند « حبشی منتی بشی » یعنی دیر آمدید عیدی تقسیم و تمام شد. 

 

رنگارنگی لباس و شوق لبخند کودکان از گرفتن هبشی و شاد کردن دل آنها در روز عید زیباترین و ماندگارترین لحظه ها را در خاطر کودکان این شهر ثبت می کند و عید فطر در شهر اوز و توابع با جلوه‌ای خاص و حالتی معنوی و با شادی و نشاط وبرگزار می شود.

 

 

نماز و روزه و عبادات همه بندگان خدا مورد قبول حق تعالی باد و عیدتان مبارک 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری