جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  27/ آوریل/ 2023 - 7:38
  |   نظرات: يك نظر
432 views

بازدید دو تن از معاونین وزیر میراث فرهنگی و مدیر کل میراث فرهنگی فارس و هیئت همراه از موزه های شهر اوز

 

 

 

 

فوزیه براهیمی:  چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع، جواد واحدی معاون پارلمانی، حقوقی و استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به همراه سید مؤید محسن نژاد و محسن ضیایی مدیرکل و رئیس دفتر مدیر کل میراث فرهنگی فارس، محمد محمدی فرماندار، حسین حسین زاده نماینده مردم شهرستان های لارستان، اوز، خنج، گراش ، جویم در مجلس، انسیه گلابی بخشدار مرکزی، مسعود کراماتی شهردار، محمود سعیدآبادی، محمد ابراهیم کیان و زندوی روسای میراث اوز، لارستان و گراش، فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ، فریبا صالحی رئیس شورای شهرستان، سارا وحدانی عضو شورای شهر اوز، تاج الدین محمدی و عارف حسین پور دهیاران فیشور و کهنه به همراه تعدادی از علاقمندان به میراث فرهنگی از موزه مردم شناسی اوز بازدید نمودند.

 

  

آنان در این بازدید از هشتی،کتابخانه تخصصی موزه ( کتابخانه زنده یاد فهیمه ملایی)، اتاق حجله، چارمبارها، حمام ( جون شور) ، اتاق اروسی، حیاط ( من سرا ) و … عمارت تاریخی سوداگر محل استقرار موزه مردم شناسی اوز، بازدید به عمل آوردند. اشیای موجود در موزه شامل کتب قدیمی و دست نویس، تفنگ های دست ساز صنعتگران اوزی از ۲۷۰ سال قبل تاکنون، لباس های اصیل و سنتی دوخته شده توسط هنرمندان خوس باف و خوس دوز اوزی، اشیای سفالی شامل مورچه گیر ( گره گر )، کوزه و خمره های سفالی و اشیای دیگر مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت.

 

 

 

در ابتدا رمیصا زمانی با لباس محلی و به گویش اوزی خیر مقدم گفت و شعری در وصف اوز قرائت نمود که مورد تشویق مهمانان قرار گرفت.

 

شریف بازرگانی مسئول موزه مردم شناسی در مورد سابقه صنعت تفنگ سازی در اوز، ظرافت و هنر خوس بافان، صنعت پارچه بافی در اوز و…توضیحات مبسوطی ارائه داد. وی همچنین مطرح نمود که موزه اوز فقط یک موزه شی محور نیست بلکه در این موزه، آئین ها و مراسم زیادی از جمله روز جهانی موزه، هفته گردشگری، روز جهانی زبان مادری و آئین های فراوان دیگری برگزار می شود.

 

 

  

طلوعی معاون وزیر میراث فرهنگی ضمن تقدیر از مسئولین موزه اوز که توانسته اند اعتماد مردم را جلب نمایند و اشیایی که در منازل خود نگه داشته اند را به موزه تحویل دهند حائز اهمیت بسیار زیاد دانست و اظهار امیدواری کرد که این حس همکاری بیشتر شود چون مردم، این موزه را از خودشان می دانند. وی از اینکه بیش از ده هزار شی توسط مردم شهرستان اوز به صورت داوطلبانه به موزه مردم شناسی اهدا شده است را یکی از موفقیت های این موزه دانست. ایشان توضیحاتی در مورد نحوه کد گذاری و معرفی اشیا ارائه نمود. حسین حسین زاده با بیان اینکه موزه مردم شناسی اوز علاوه بر جمع آوری، حفظ، نگهداری و نمایش اشیا، فعالیت های فرهنگی زیادی را در مکان موزه انجام می دهد را یکی دیگر از موفقیت های موزه اوز دانست. 

  

 

سید مؤید محسن نژاد مدیر کل میراث فرهنگی فارس در این بازدید ضمن تشکر از فعالیت های میراثی در موزه اوز بیان داشت که این موزه در جهت گسترش صنایع دستی شامل آموزش و ترویج و بازاریابی فعالیت می کند. محسن نژاد گفت که با شریف بازرگانی مدیر موزه اوز سالیان سال است که آشنایی کامل دارد و ایشان با عشق و علاقه در جهت رشد فرهنگ و ترویج آداب و رسوم شهرستان اوز کوشا می باشد.

  

 

پس از بازدید از موزه مردم شناسی اوز، کلیه بازدیدکنندگان به محل احداث ساختمان مرکزی موزه اوز مراجعه نمودند. لازم به ذکر است که خیرین این ساختمان عبدالرزاق بنار و شریف بازرگانی می باشند. زمین این موزه به متراژ هزار متر مربع توسط شهرداری در اختیار شریف بازرگانی قرار گرفته است. ساختمان موزه با معماری نوین و مشابه برکه های شهرستان اوز ساخته می شود و تا حدودی کار احداث آن به پیش رفته است. شریف بازرگانی در مورد نقشه و سازه این پروژه تو ضیحاتی ارائه نمود. وی از مسئولین کشوری درخواست نمود که این پروژه خیر ساز دارای کد شود و برای تکمیل آن بودجه ای در نظر گرفته شود. طلوعی معاون وزیر میراث فرهنگی ضمن تبادل نظر با فرماندار و نماینده مجلس خواستار پیگیری در این مورد شد. بازرگانی درخواست های خود را در مورد ساختمان جدید موزه به صورت مکتوب به معاون وزیر تحویل داد.

  

 

در برنامه پایانی بازدید معاونین وزیر میراث فرهنگی و هیئت همراه، آنان از موزه عروسک ها بازدید نمودند و با نحوه فعالیت آنان آشنا شدند.در این موزه که به همت فوزیه خضری و همراهی همکاران شان در سال ۱۴۰۱ راه اندازی شده است عروسک های زیاد و متنوعی از اقوام ایرانی و ملل دنیا نگهداری می شود. بازدیدکنندگان ضمن تقدیر از فعالیت موزه عروسک ها، برای  آنان آرزوی موفقیت نمودند.
   

 

در پایان برنامه، مهمانان برای بازدید از نقاط گردشکری شهرستان های خنج و جویم از اوز خارج شدند و به سمت خنج حرکت نمودند. 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “بازدید دو تن از معاونین وزیر میراث فرهنگی و مدیر کل میراث فرهنگی فارس و هیئت همراه از موزه های شهر اوز”

  1. ناشناس گفت:

    درود بر مردمان همیشه در صحنه

آخرین نظرات
  • خیلی هم خوب که تشریف آوردند و این موزه مردمی را دیدند ، آیا خودشان کمکی به پیشرفت این موزه کردند و یا اینکه فقط آمدند دیدند و رفتن؟...
    رکنی در مطلب: بازدید ثریا ترکان بازرس استانداری، از موزه مردم شناسی شهرستان اوز
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری