شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  6/ دسامبر/ 2021 - 9:11
  |   نظرات: يك نظر
501 views

( محمد رفیع راوند ) ساخت مخزن آب اوز تعهد مردم آماده بهره‌برداری است، اما تعهد بخش دولتی….

 

 

 

 

 

( محمد رفیع راوند ) ساخت مخزن آب اوز تعهد مردم آماده بهره‌برداری است، اما تعهد بخش دولتی……

در پی دو هفته بی آبی در اوز و مشکلات ناشی از آن ، با پیگیری ها و مذاکرات شواری شهر با مدیرعامل آبفای استان فارس و قول همکاری جهت رفع مشکلات آب اوز ، یکشنبه ۲مهرماه ۱۳۹۶جلسه ای برگزار شد و پیشنهاداتی از طرف شورای شهر مطرح شد.در پایان مقرر شد مخزنی که جوابگوی بی آبی اوز باشد با کمک خیرین و مسئولین، ساخته شود .

پس از پخش خبر و تشکیل کار گروه و اعلام مشارکت مردم در جمع آوری بخشی از هزینه آن، این کار گروه موفق به تصویب ساخت یک مخزن ۵ هزار متر مکعبی مردمی و یک‌ مخزن ۵ هزار مترمکعبی دولتی برای رفع مشکل آب شهر اوز شدند.

مردم و انجمن خیریه اوز تامین هزینه ساخت مخزن مردمی را متقبل شدند.

در نتیجه مخزن آب اوز بخش مردمی ساخته و آماده بهره‌برداری شد، اما ساخت مخزن دولتی پیشرفتی نداشته است .

در ادامه بشنویم قسمت هایی از صحبت های مسئولین شهرستان از ابتدا تاکنون:

آتش فراز بخشدار وقت اوز ( ۱۳۹۷/۱۲/۶ ):
با همکاری بخشداری، شورای شهر، شهرداری و آبفا برای پیگیری مشکل آب اقدام شده است و ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از اعتبارات نفت و گاز برای ساخت مخزن ۵ هزار متر مکعبی دولتی اختصاص یافت .
وی اظهار امیدواری کرد با مشارکت مردم هزینه ساخت مخزن مردمی نیز تامین شده، تا همزمان هر ۲ مخزن ساخته شود.

جهانگیر عطوفت رئیس آبفا(۱۳۹۷/۱۲/۶):
مناقصه برگزار شده، میخ کوبی و نقشه برداری انجام شده و پیمانکار مشخص شده است. هفته آینده تجهیز کارگاه می شود و پیمانکار به بخشداری و شورا معرفی شده و به زودی عملیات ساخت مخزن دولتی آغاز می شود. درمرحله اول با برگزاری جلسه مردمی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی نیکوکاران تامین شد که پس از آن کوهبری محل ساخت مخزن( به تشخیص اداره آبفای استان) آغاز شد و همزمان خرید بخشی از میلگرد با قیمت سال ۹۸ انجام گردید.
پس از اتمام کوهبری و تنطیم قرارداد با شرکت دوهک فارس، عملیات ساخت این پروژه آغاز شد و بعد از انجام زیرسازی تا بتون مگر کف به مساحت بالغ بر ۲ هزار مترمربع( با هزینه ای حدود ۳۰۰ میلیون تومان)، آرماتور بندی کف در دست اجراست. لازم به ذکر است که در این امر مهاجران افغان ساکن اوز نیز مشارکت داشتند . در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ با توجه به آنچه پیش بینی شده است در صورت تامین اعتبار تا تیر ۱۴۰۰ این مخزن به بهره برداری می رسد تا مشکل آب شهر مرتفع شود.

علی اصغر علیپور فرماندار شهرستان اوز( ۱۴۰۰/۸/۱۲ ):
در نشست مطبوعاتی با فرماندار شهرستان اوز و پرسش و پاسخ با ایشان، و پرسش در باره مخزن آب دولتی اوز پاسخ دادند :
شهرستان اوز یک شهرستان جنوبی، گرمسیری و خشک است و خشکسالی اخیر نیز بر مشکلات آن افزوده است. مخزن مردمی با همت خیران ساخته و کامل شده است و به زودی افتتاح می شود. مخزن دولتی نیز بتن مگر ریخته شده است و حدود ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم. با پیگیری فرمانداری ساخت مخزن به مناقصه رفته و تامین اعتبار شده است.

 

 

 

 

 

 

در ادامه نظر فائزه رضایی فعال اجتماعی اوز را می خوانیم

مردم اوز چشم انتظار تحقق وعده ساخت مخزن دولتی آب

در هر پروژه عمرانی و اقتصادی ردپایی از همراهی و مشارکت خیرین و نیک اندیشان این خطه با دولت دیده می شود و در سایه همین ظرفیت بالقوه و تعامل همه جانبه و نگاه خیرخواهانه مردم و خیرین منطقه، پروژه‌ها و طرح‌های مختلف در حوزه‌های راه، آبرسانی، بهداشت، گازرسانی و بسیاری از امور اجرایی این شهرستان اجرایی یا در حال اجرا است.
حضور و مشارکت بالای خیرین و نیک اندیشان این منطقه در ابعاد مختلف
یکی از شاخص ها و پارامترهای مهم در توسعه شهرستان‌ ها به ویژه اوز چه در گذشته و چه پس از شهرستان شدن است. ظرفیت‌های مهم جنوب استان فارس به ویژه شهرستان اوز که بر همگان واضح و مبرهن است وجود و همت والای همین مردم نیکوکار است که دولت از این ظرفیت برای پیشبرد امور و اجرای پروژه های عظیم و نیازهای اساسی منطقه در حوزه های مختلف از جمله حوزه آب و سایر طرح‌های مهم بهره فراوان می برد.

مسئله آب یکی از نیازها و ضرورت های اساسی شهرستان اوز است. اقدامات و طرح های بسیاری نیز در این زمینه انجام شده اما جوابگوی جمعیت رو به افزایش اوز نیست.
با بازگشت عده زیادی از همشهریان ساکن در شهرهای دیگر یا خارج از کشور در مقطع زمانی خاص که در اوز به سر می برند جمعیت شهر چندین برابر می شود و با افزایش مصرف، قطعی های مکرر آب را در پی دارد. کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر و کم آبی، مشکلاتی به همراه داشته است که می بایست توجه ویژه ای به لوله کشی ها از سد سلمان فارسی صورت گیرد و راهکارهایی برای برون رفت از کم آبی اجرا شود.

از آنجایی که کاهش منابع آبی همواره به عنوان یکی از چالش‌های اساسی و دغدغه جدی مردم این شهر بوده و هست و بخشی از طرح‌های مهم عمرانی نیز بر اساس تعهد و تأمین اعتبار لازم صورت می گیرد مشارکت خیرین در زمینه احداث مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی آب نمونه‌ای از حرکت خیرخواهانه خیرین در توسعه و رفع کمبود آب این شهر بوده است و مشارکت همشهریان در ساخت مخزن
بر طبق تفاهم نامه، در اسفندماه ۱۳۹۷ آغاز شد و اکنون احداث مخزن ۵۰۰۰ متر مکعبی از سوی مردم و خیرین شهر به پایان رسیده تا مرحمی باشد بر رنج بی آبی مردم…

بنا بود پروژه‌ مخزن دولتی نیز با تکمیل و بهره برداری همزمان با مخزن مردمی مشکلات کم آبی به ویژه در فصل تابستان را به حداقل برساند، اما پس از اتمام پروژه مخزن مردمی ، مخزن دولتی همچنان در حد مگر کف ، بر روی زمین مانده است.

این پروژه مشتی از نمونه خروار وعده عملی نشده دولت است و این بی اعتنایی به خواست مردم به سود کشور نیست زیرا که اعتماد عمومی را به شدت کاهش می دهد و همراهی شهروندان با حاکمیت را در اجرای امور مشارکتی دستخوش تزلزل خواهد کرد. 

 

 

   

نگارنده : محمد رفیع راوند ( خبرنگار پایگاه خبری موزه اوز )

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “( محمد رفیع راوند ) ساخت مخزن آب اوز تعهد مردم آماده بهره‌برداری است، اما تعهد بخش دولتی….”

  1. انتظارات مردم از مسولین در اوز گفت:

    عالی بود باید رسانه های اوز مطالبه گر مردم وافکار عمومی باشند چرا باید این مخزن دولتی آب که بارها قول اجرای آنرا داده اند بلا تکلیف باشد مردم برای خدمت به دولت کوتاهی نکرده اند انتظار جدی مردم از مسولین اوز. است که این درخواست حیاتی مردم را پیگیری نمایند

آخرین نظرات
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری
  • پاسداری از زبان مادری از اهم ضروریات است. آفرین، کار شایسته‌ای انجام داده‌اند...
    اوزی در مطلب: مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در موزه مردم شناسی اوز برگزار شد