جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
 |  16/ آگوست/ 2022 - 10:31
  |   نظرات: يك نظر
979 views

حضور نمایندگان استان فارس و اوز در نمایشگاه بین المللی لباس

 

 

 

 

 

حضور نمایندگان استان فارس و اوز در نمایشگاه بین المللی لباس

 

محمد رفیع راوند:  از تاریخ دوم تا پنجم مردادماه در مکان نمایشگاه بین المللی تهران، یازدهمین جشنواره بین المللى مد و لباس فجر و اولین نمایشگاه تخصصى ایران ویژند با رویکرد تلفیق روش های سنتی و مدل های جدید، برگزارشد.
در این نمایشگاه تعداد ١۶ استان و همچنین چند کشور جهان حضور داشتند. از استان فارس ۶ نفر به این نمایشگاه دعوت شدند و از بین این شش نفر، سه نفر اهل اوز بودند. پروانه امیریان و آیدا عربلو از ایل قشقایى و مونا چهارلنگى نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى فارس در این نمایشگاه حضور داشتند. به نمایندگی از طرف شهرستان اوز سه تن از یاران موزه مردم شناسی اوز یعنی محمد واثقی، جهان حبیبی و فوزیه براهیمی برای نمایش و ارائه هنر دست مردان و زنان اوزی اعزام شدند.

پروانه امیریان و آیدا عربلو به نمایندگى از طرف ایل قشقایى دراین نمایشگاه حضور داشتند وکارگاه هاى آموزشى نیز برگزار نمودند. تنوع رنگ و مدل هاى لباس آنان مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

 

 

محمد واثقی با کارگاه پارچه بافی اهدایی خود به موزه اوز، به نمایش نحوه پارچه بافی پرداخت. این دستگاه پارچه بافی در اوز به نام جالاهه ( jalahah ) شهرت دارد که با این دستگاه، پارچه های ابریشمی زیادی در اوز بافته می شده است. 

 

 

جهان حبیبی در مورد دوخت و دوز لباس هاى محلی بر اساس ذوق و سلیقه جوانان امروز، در مکان نمایشگاه تهران کارگاه های آموزشی برپا نمود که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

 

 

فوزیه براهیمى درمورد یکى از هنرهاى دست بانوان اوز یعنى خوس بافى و خوس دوزى چندین کارگاه برپا نمود که جاذبه خاصى براى بازدیدکنندگان داشت. 

 

 

با مصاحبه هاى فراوانى که پروانه امیریان و مونا چهارلنگى ( نماینده اداره کل ارشاد فارس) و جهان حبیبى با نشریات و خبرگزارى هاى مختلف انجام دادند باعث معرفى بیشتر هنر دوخت و دوز استان فارس در سطح ایران شدند.

در این نمایشگاه بین المللى، غرفه استان فارس به خوبى مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
تنوع رنگ و نوع پوشش افراد این غرفه باعث جذابیت غرفه استان در بین بقیه استان ها شده بود.

علاوه بر حضور مردمى و متخصصان مد و لباس در غرفه استان فارس، مسئولین نیر براى بازدید از فعالیت هاى استان فارس در امر دوخت و دوز به غرفه مراجعه مى نمودند. چند تن از معاونین وزرا خصوصا معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت، سپهری مشاور امور زنان و خانواده صدا و سیما، امامی مسئول کارگروه مد و لباس، شجری رئیس اتحادیه کفش، شالویی معاون حوزه وزارتی وزارت و فرهنگ ارشاد، قانعی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد فارس و مدیران کل استانهای اصفهان، هرمزگان، بوشهر، گلستان، خراسان رضوی، قزوین، یزد، سیستان و بلوچستان، عزت اللهی دبیر کارگروه کشوری مد و لباس ایرانى و اسلامى، اکبری نماینده وزیر ارشاد، امیرزاده رئیس بازرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ….. اسامى تعدادى از مسئولین کشورى بودند که از غرفه فارس و اوز بازدید نمودند. قانعی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد فارس با حضور در غرفه استان فارس به بررسى مشکلات و توانمندى هاى استان فارس و اوز پرداخت. 

 

 

 

مهارت جهان حبیبى در ارائه توضیحات و طرح هاى ارئه شده توسط ایشان، کارگاه پارچه بافى محمد واثقى و نحوه تولید پارچه در ایام قدیم جاذبه خاصى به غرفه استان فارس داده بود. ظرافت و دقت در امر خوس بافى و دوخت و دوز نوارهاى خوس بافى شده برروى پارچه هاى رنگارنگ اوز توسط فوزیه براهیمى بازدیدکنندکان زیادى را به غرفه استان فارس هدایت مى نمود. انواع البسه آقایان و بانوان که برروى مانکن ها نصب شده بود، زیبایى خاصى به غرفه استان فارس داده بود.

امید است با برگزارى بیشتر این نمایشکاه ها، توان هنرى و ذوق و سلیقه استان فارس مورد توجه مسئولین قرار گیرد و بازار کار خوب و مناسبى نصیب فعالین این عرصه در استان فارس گردد و تولیدات این هنرمندان به بازارهاى ملى و جهانى راه یابد. به امید آن روز

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “حضور نمایندگان استان فارس و اوز در نمایشگاه بین المللی لباس”

  1. ناظم گفت:

    عالیست به امید برنامه ریزی بهتر وآینده ای روشن برای تولیدوترویج لباس های محلی وسنتی وارج نهادن به افراد فعال دراین عرصه

آخرین نظرات
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری
  • پاسداری از زبان مادری از اهم ضروریات است. آفرین، کار شایسته‌ای انجام داده‌اند...
    اوزی در مطلب: مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در موزه مردم شناسی اوز برگزار شد