شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
 |  14/ سپتامبر/ 2022 - 9:14
  |   نظرات: ۲ نظر
394 views

هم اندیشی فعالان شبکه های مجازی با اعضای شورای تأمین شهرستان

 

 

 

 

 

 

هم اندیشی فعالان شبکه های مجازی با اعضای شورای تأمین شهرستان

 

فوزیه براهیمی و فاطمه رضایی:  به دعوت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان شبکه های مجازی شهرستان اوز، با فرماندار و سایر اعضای شورای تامین شهرستان به گفت و گو نشستند.

یکشنبه ٢٠ شهریور ماه ١۴٠١ سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان اوز با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محمدرسول رفعتی و خوش آمد گویی فروغ هاشمی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامیی شروع شد. هاشمی در ادامه با بیان سخنانی از مقام معظم رهبری که جنگ امروز، دیگر جنگ قلم نیست، بلکه جنگ امروز، جنگ فضای مجازی است اظهار کرد، این جلسه با دعوت از رسانه های مجوز دار و مدیران گروههای مجازی تشکیل شده است . ما در فضای مجازی بعضی مواقع شاهد یک سری تنش هایی هستیم. از طرفی با نگاه کلی به رسانه ها و فضای مجازی در شهرستان شاهد آن هستیم که آنها به صورت آرام در حرکت هستند و با فروتنی خواسته ها و مطالبات خود را دنبال می کنند.

 

سرهنگ سلمانپور، فرمانده ناحیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اوز:  بحث رسانه و اصحاب رسانه و فضای مجازی و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست که اگر قرآن کریم را یک پیام و انسان را مخاطب پیام قرآن در نظر بگیریم، خداوند که همان رسانه را قرار داد تا باعث هدایت انسان شود.
فضل لله سلمان پور در رابطه با شیوه های نوشتاری در چارچوپ عملکرد ربانی و شیطانی نکاتی متذکر شد، که در رابطه با رسانه هایی که اصحاب ربانی هستند همکار جبریل امین هستند.

 

وی در ادامه افزود: کسانی که رسانه دارند اما در بین ما نیستند، معلوم نیست چه کسانی هستند، به صورت ناشناس در بین افراد جامعه هستند با آنها زندگی می کنند و یا آشنا هستند اما هدف آنها مشخص نیست، یا اگر مشخص باشد از چرخه هدایت شهرستان خارج می باشد. ما کسانی داریم که ابزار رسانه را دارا می باشند از آن بهره می گیرند و از تکنیک های رسانه و حرف خودشان که دنیا طلبی است استفاده می کنند .
چقدر رسانه داریم که باعث انحراف دختران می شوند و آنها را تشویق و ترغیب می کنند که به سمت خارج حرکت کرده و مدلینگ باشند که با این رسانه ها باید برخورد شود. در همه کشورها، حتی آزادترین کشورها رسانه ها بر اساس قانون حرکت می کنند، اما در کشور ما چنین نیست.
 

سلمانپور در ادامه به بحث رسانه مجوز دار و بدون مجوز در اوز پرداخت و افزود، بعضی از رسانه خوب عمل می کنند اما شاید نیاز جامعه را برآورده نکنند. بعضی ها فقط خبر را می زنند و یا تحلیل کوچکی هم می کنند ولی از جزییات زده نمی شود. بعضی هم خبر را هدف دار می کنند. مثلا اگر در خارج اتفاق زیبایی افتاده باشد، با آب و تاب توضیحات کافی می دهند، اما اگر اتفاق خوبی داخل جامعه خودمان افتاده، با یک خبر کوچک سر و ته آن را به هم می آورند و یا اگر اتفاق ناخوشایندی در جامعه بیفتد بیشتر به آن شاخ و برگ می دهند. وی برای مثال به سیل استهبان اشاره کرد که هر چه کلیپ و فیلم از سایر شهرها و کشورها در چند سال گذشته اتفاق افتاده بود، به اسم این سیل جا زدند.

 

 

سرهنگ محمدیان، رئیس نیروی انتظامی شهرستان اوز  ضمن تشکر از برگزاری این جلسه بیان داشت در خصوص مشکلات فضای مجازی یا تهدید و تشویش اذهان عمومی با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. شرایط خوبی در شهرستان اوز است و به جز چند مورد که در حال بررسی می باشد، مورد خاصی در این رابطه گزارش نشده است.

 

 

فروغ هاشمی: هدف بر این است که ما بر اساس زیست بوم و فرهنگ شهر خود قدم برداریم. از کسانی که دوست دارند در حوزه خبر رسانی در زمینه های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و… فعالیت کنند می توانند با مجوز گرفتن از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را شروع کنند.

 

 

ابراهیم احمدی، مسئول سایت اوز امروز:
در رسانه مجوز دار، مدیر مسئول، نویسنده و سر دبیر مشخص هستند و اگر اتفاقی بیفتد، هم مدیر مسئول و هم نویسنده طبق قانون مطبوعات باید جوابگو باشد و مدیر مسئول نویسنده را معرفی می کند. اما در فضای مجازی چنین نیست.
احمدی در ادامه، با تاکید بر اینکه کسانی هستند که در لوای آزادی بیان، جامعه را با خبرهای دروغ و تنش زا موجب تشویش اذهان عمومی قرار می دهند، گفت ما در کامنتی هایی که منتشر می کنیم من مدیر رسانه مسئول هستم و باید جوابگو باشم. ما در زدن خبر چند گزینه داریم، اینکه به کسی توهین نشود، خبر دروغ انتشار داده نشود و وارد حریم شخصی نشویم. متاسفانه در فضای مجازی به وفور این پدیده ها دیده می شود.

 

 

 

فرید نامی، عضو شورای اسلامی اوز:  در رابطه با رسانه مجوزدار، هم انتقادهایی بر آنها وارد است. اینکه فقط مشکلات را پوشش داده و زمانی که این مشکلات بر طرف شد دیگر خبری زده نمی شود و اینکه مدیریتی بر روی کامنت ها نیست، کامنت ها توهین آمیزی برای من زده شده است، چند ماه قبل جلسه ای با مدیران گروههای فضای مجازی گرفته و تعهداتی از آنها گرفته شد آیا تاثیری هم داشته است؟ آیا مدیران گروهها بر متن ها و پیام ها، مدیریتی دارند و اگر متنی حاوی اخبار و شایعه نادرست باشد، به نویسنده آن مطالب تذکر می دهند؟ من به عنوان مدیر گروه خودم گروه دوستداران بهداشت محیط زیست در این زمینه هیچ موردی ندارم چون اهداف مشخص است. مدیریت دارم و بحث های خارج از محدوده هدف گروه، زده نمی شود.

فروغ هاشمی: تمام رسانه های شهرستان و کامنتی هایی که گذاشته می شود که بعضا ناشناس هستند. اگر گروههای مجازی در راستای فعالیت های خود بتوانند گروه خود را ثبت و شناسنامه دار کنند می توان در این زمینه پیگیر بود.

 

 

شریف بازرگانی، مدیر مسئول پایگاه خبری موزه اوز: همه به اصل آزادی بیان معتقد هستیم و قبول داریم که با رعایت خطوط قرمز، به عنوان رسانه مجوز دار در فضای مجازی خبر ها را پوشش دهیم. ما یک سایت مجوز دار به نام “پایگاه خبری موزه اوز “ داریم و همچنین قدیمی ترین فضای مجازی شهرستان اوز را با طول دوره فعالیت ۹ ساله به نام گروه “موزه مردم شناسی اوز” در واتس آپ داریم که اخبار و فعالیت های منطقه خصوصا مسائل فرهنگی و میراث فرهنگی را پوشش می دهیم. بازرگانی افزود رسانه هاى اوز با کمترین امکانات و با هزینه شخصى مجوز گرفته اند و در سطح شهرستان فعالیت داوطلبانه انجام مى دهند. ما از مسئولان محترم سوال داریم که با توجه به فعالیت های گسترده رسانه های قانونمند شهرستان اوز، آنان چه حمایت هایی از این رسانه ها می نمایند؟

 

 

عبدالعزیز خضری ،مدیر مسئول ماهنامه پیام دانش: ما سعی کرده ایم در ارسال گزارشات و خبر های منطقه واقعیت ها را پوشش داده و شفاف اطلاع رسانی کنیم. وی در رابطه با مطالبه گری کم کاری ها را متوجه خود و مردم دانسته و معتقد است چون خودمان نخواستیم به حق خود نرسیده ایم پس من مسئول این اشتباه را متوجه خود می دانم.

فروغ هاشمی به نمایندگی از طرف عبدالرحمن صالح مدیر گروه اتحاد و توسعه اوز مطلب وی را خواند. 

 

احمد صالحی زاده، عضو جامعه معلولین به رسانه های ملی اشاره کرد و توضیحاتی در این‌ مورد داد.

صادق قاسمی، کارمند اداره برق و فعال اجتماعی: از فضای مجازی صحبت می کنیم اما متاسفانه از فضای حقیقی دور افتادیم. فضای مجازی تکمیل کننده فضای حقیقی است و این هم اضافه کنم همه کسانی که در گروه ها و در فضای مجازی در شهرستان اوز فعالیت دارند و صحبت می کنند، همه دغدغه شهر و مشکلات شهر را دارند. ما در فضای مجازی جوابگوی مردم نیستیم. در ادامه از فرماندار درخواست جلسات به صورت حضوری داریم که هر چند ماه یک بار یکی از مسئولین شهر جوابگوی سوالات مردم باشند. وقتی جلسات در فضای حقیقی برگزار شد در فضای مجازی می توان بازتاب داد.

 

فروغ هاشمی: اخاذی هایی در فضای مجازی اینستاگرام در این شهرستان صورت گرفته، که مستندات آن موجود می باشد و با پلیس فتا صحبت شده است.

  

 

احمد خضری، مسئول رسانه پسین اوز به رسانه های محلی و مجوز دار اشاره و آنها را معرفی نمود و اضافه کرد که به دلیل فضای بسته سیاسی گذشته مطالبه گری با مشکلات روبرو می شد ولی امروزه در دولت رئیسی به راحتی می توان صحبت کرد. بعضی اشخاص کامنت می گذارند و دوست دارند صحبت کنند اما مطالبه گری قانونی بلد نیستند، هیچ گناهی هم متوجه آنها نیست، باید به آنها یاد داد تا بتوانند مطالبه گر باشند. مشکل بزرگی که داریم ما وقت هایی فهم کم و اعتقاد زیاد داریم خیلی کورکورانه اطاعت می کنیم.

فروغ هاشمی:‌‌  در چند روز گذشته صحبت در فضای مجازی حول پلیس +۱۰ می باشد که در این زمینه یکی از دوستان حاضر در جلسه به صورت مکتوب مطرح کرد که این اداره به صورت الکترونیکی شروع به کار کند. آیا دغدغه این شهر فقط استقرار پلیس +۱۰ و اداره ثبت خواهد بود؟

 

قاضی روانشاد، رئیس دادگستری شهرستان اوز:
یکی از مباحثی که در اصول فقه، درحوزه علمیه و حوزه اهل سنت دیده شده و مورد بحث قرار می گیرد اینکه آیا اگر کسی خبری برای ما می آورد، خبری واحد و حجت است یا نیست؟ یعنی آن خبری که به ما رسیده آیا آن را بپذیریم یا با تحقیقات به راست و یا دروغ بودن آن پی ببریم؟ که درست آن این است که تحقیقاتی انجام دهیم. در دید کلان مسئولیتی و حاکمیتی، نگاه به شهرستان اوز فرق می کند و این خیلی خوب است. بحث فضای مجازی یکی از مسائل و مشکلاتی بوده که در بحث کلان جامعه اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه ها در مورد آن بوده است، اما باید بدانیم که هر مطلب یا هر پیامی در فضای مجازی نشر ندهیم و این هم بدانیم، در بعضی موارد فضای مجازی از فضای حقیقی مهمتر است، بعضی افراد شاید در فضای مجازی کارآیی زیادی داشته باشند، اما در فضای حقیقی آن کارآیی را نداشته باشند. پایش فضای مجازی امری است که کسی نمی تواند آن را انکار کند وباید فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی را آموزش داد، نه اینکه با آن مقابله کرد. در رابطه با مطالبات از ادارات، ما نیز دست به کار شده و پیگیر هستیم. در رابطه با پزشک قانونی، ما صحبت و پیگیری کردیم و آن را تا حدودی حل کردیم، اما کسی برنگشت که ببینیم این مرکز را کجا باید استقرار کنیم، نیاز به یک جایگاه خوب داشتیم و اینکه دادگستری را کجا ببریم دغدغه ما شده است. چون در چند سال آینده ساختمان ما دیگر گنجایش این همه تشکیلات و پرونده نخواهد داشت، ۵٠٠ پرونده در سال جاری اضافه شده که مسلما فضای کافی برای بایگانی آن وجود نخواهد داشت. وی در ادامه افزود، دغدغه تمام مسئولین همین است که به مشکلات مردم رسیدگی شود. یکی از حضار پیشنهاد جلسه حضوری داد، به نظر من جلسه حضوری برای جاهایی که مسئولین در دسترس نباشند خوب است، اما ما حضور داریم با کمال میل در خدمت مردم و جوابگوی سوالات و مطالبات آنها هستیم. دوستان می توانند تشریف بیاورند دادگستری در خدمتشان باشیم. در بحث فضای مجازی هم با مشکلاتی روبرو هستیم، به نظر من اداره ارشاد می تواند گروها را مدیریت کرده و برای ثبت گروهها اقدام کند.

هاشم میرزاده، فعال اجتماعی : از مسئولین به خاطر تلاش آنها و حسن نیتی که به این شهرستان دارند و در تلاش برای امنیت کامل شهر همت می کنند تشکر کرده و افزود به شما مسئولین شهرم افتخار می کنم.

 

محمد محمدی، فرماندار شهرستان اوز:  شبکه های مجازی با گستردگی رو به رشد و نیاز جامعه به آنها از ابزارهای جدا ناپذیر زندگی افراد شده است. خوشبختانه ارتباط با اصحاب رسانه های رسمی و مجوز دار برنامه ریزی شده است و چه بسا هر ماه صورت بگیرد و فضای گفت گوی دو طرف در چار چوب خط مشی های کشور، منطقه و شهرستان صورت می گیرد. وی با بیان نقش ارتباطات در پیشبرد رشد و توسعه اظهار کرد، گفتگوی امروز با فعالان شبکه های مجازی بدون مجوز است، تا با شناخت از یکدیگر و تطبیق شیوه عملکردی خود در چارچوب اصول، امکان تعامل بیشتر فراهم شود.
وی در خصوص وضع قانون برای شبکه های مجازی بیان کرد سرعت تغییرات فناوری آن قدر زیاد است که وقت هایی امکان تدوین آیین نامه به خاطر این سرعت تغییرات امکان پذیر نیست. در کل دنیا، این سرعت و تغییرات در حال پیشرفت است و جالب اینکه بحث در رابطه با دوقلوهای مجازی است که الان در سطح جهان و کشورهای پیشرفته است، رباط هایی که شبیه به هر انسانی طراحی شده است.

محمدی با تاکید بر همدلی عناصر انسانی و مشارکت حداکثری افراد نخبه و متخصص یادآور شد قصدی بر کنترل افراد و یا انسداد گروهها وجود ندارد، بلکه هدف این است که با ارائه آموزش های رسانه ای و با کمک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقال این سواد رسانه ای به جامعه، عملا همسویی، با رسانه های رسمی مجوز دار برای پیشرفت شهرستان انجام شود. ما هم تا آنجایی که از دست ما بر می آید انجام می دهیم. در روز خبرنگار بیمه خبرنگاری مطرح شد، یا اینکه با اصحاب رسانه سفری داشته باشیم که با استان صحبت و پیگیری لازم انجام گرفته است. وی در ادامه اشاره کرد،
قطعا وقتی کنفراس خبری برگزار می کنیم از سایر دوستان دعوت نمی کنیم و فقط از رسانه ها و گروه های مجوز دار دعوت گرفته می شود که در خدمتشان و پذیرای سوالات آنها هستیم. در شهرستان اوز خدا را شکر آنقدر سطح فرهنگ و درک مردم بالاست که اگر جلسات به درستی که دوستان پیشنهاد جلسه پرسش و پاسخ را مطرح کردند برگزار بشود از آن استفاده کرده و راضی می شوند.
ما در هفته دولت و یک هفته قبل و بعد از این هفته، میز خدمت در نماز جمعه برگزار کردیم که مردم شهر اوز زیاد استقبال نکردند. شاید ضعف در ما و مدیریت ما باشد.
فضای مجازی شاید محلی برای پرسش و پاسخ نباشد و من نمی پسندم، چون صحبت رو دررو بازتاب و بازخورد بهتری خواهد داشت. در رابطه با مطالبات مردم و اسقرار پلیس +١٠ و اداره ثبت اسناد در حال پیگیری هستیم . از دوستان و مدیران گروهای مجازی درخواست می کنیم وقتی مشکلی مطرح می شود پیگیری هایی که صورت می گیرد هم بازتاب داده شود و نکته ای که در پایان می خواهم به آن اشاره کنم، اینکه برخی از دوستان دل نگران از کامنت ها و پیام های توهین آمیز هستند که در فضای مجازی رخ داده و اتفاق می افتد. من از همه دوستان و فعالان و مردم خوب شهرستان خواهش می کنم حرمت ها، شأن و کرامت انسانی همشهریان و دوستان خود را حفظ کنند. در روایت داریم که آبروی مومن از حرمت خانه خدا بالاتر است، چرا بخواهیم آبروی برادر یا خواهر مومن خود را به راحتی زیر پا گذاشته و پرده دری کنیم؟ اگر هم آن فرد از حق خود گذشت فردای قیامت چگونه می خواهد جوابگوی خداوند باشد.

در پایان فرماندار، از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد خواست تا با دعوت از مسئولان شبکه های مجازی، برای آنها مجوز صادر کرده تا امکان گفتگو با فرد مسئول فراهم باشد.

این جلسه که ساعت ١٧ شروع شده بود راس ساعت ١٩ به پایان رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “هم اندیشی فعالان شبکه های مجازی با اعضای شورای تأمین شهرستان”

  1. همشهری گفت:

    باسلام
    انتشار خبرهای روز ایران و منطقه و اوز چه ارتباطی با موزه دارد ؟
    در صورت امکان مانند موزه دارن هرچه صحیح تر و بهتر اطلاعات مفیدتری در مورد موزه و مسائل مربوطه مطالب جمع آوری و ارائه کنید .
    وب سایت موزه مردم شناسی شکل و بوی یک پایگاه خبری را به خود دارد تا موزه .
    قبلا کمال تشکر بابت کلیه زحمات شما را دارم

    • موزه مردم شناسی شهرستان اوز گفت:

      با سلام و تشکر از جنابعالی.
      «پایگاه خبری موزه اوز» یک پایگاه رسمی خبری است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته است و با هدف اطلاع رسانی و خبررسانی در امور مختلف فعالیت می کند .
      البته عمده فعالیت های این پایگاه خبری، مسائل فرهنگی و اجتماعی خصوصا مطالب مرتبط با میراث فرهنگی می باشداما سایر مسائل هم تا حدودی منعکس می نماید.
      با تشکر مجدد

آخرین نظرات
  • الهی هر چه زودتر دست ظالم از سر مظلوم کوتاه شود...
    یک موزه ای در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • غرورآفرین است...
    از اوز در مطلب: سندی تاریخی در موزه اوز و اعلام حمایت مردم اوز از فلسطین در سال ۱۹۴۸
  • جالب بود...
    میم در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • ممنونم از پردازش به این موضوع مهم...
    عرفان در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • اخی باخوادن این نوشته زیبا یاد خدابیامرز مادرم افتادم همیشهنان تنوری تفتون وکلوچه میپخت وفذای محلی می خورد ماهم باید این فرهنگ خودمان را نگهداریم وانرا توسعه بدهیم درود ب...
    در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • مطلب بسیار جالب و ارزنده ای است به راستی که غذا های سنتی ومحلی. پیوند دهند نسلها. و مردمان. یک خطه. میشوند...
    اوزی. از شیراز در مطلب: اهمیت حفظ غذاهای بومیِ جنوب فارس و هرمزگان، از منظر مردم‌شناسی
  • کاش این کتاب ارزشمند دوباره چاپ بشه من الان جند سال هست دنبال نسخه ی کتاب هستم، ولی متاسفانه اصلا گیر نمیاد...
    در مطلب: کتاب تاریخ دلگشای اوز ، هدیه خاندان کرامتی به مردم اوز
  • با تشکر که یاد گذشته را در دلمان زنده کردید ولی بهتر بود کاملتر توضیح میدادین که به ازای هر بچه ی فوت شده فکر کنم دو تا کوزکی میدادن . در هر حال خوبه که سنتهای قدیم رو نس...
    در مطلب: کوزَکای بَراتی، کوزه ای با خاطراتی به شیرینی سال‌های کودکی
  • پاسخ به اوزی ساکن شیراز: “ اکثریت مطلق گویشوران این زبان، آن را زبان اچمی می‌نامند. “ بر پایه ای چه مدرکی ؟ در مورد زبان و یا گویش اوزی و زبان بیشتر مردم جنوب استان پارس...
    احمد ز اوزی در مطلب: با نویسندگان اوز (۲) – عبدالله خضری
  • پاسداری از زبان مادری از اهم ضروریات است. آفرین، کار شایسته‌ای انجام داده‌اند...
    اوزی در مطلب: مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری در موزه مردم شناسی اوز برگزار شد