جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳
 |  25/ سپتامبر/ 2024 - 6:03
  |   نظرات: بدون نظر
189 views

نحوه ارائه تسهیلات و خدمات به مددجویان و کارآفرینان در گفت و گو با ریاست کمیته امداد شهرستان اوز

یحیی ابراهیمی

در یک دیدار صمیمی، با حمیدرضا زحمت کش رئیس کمیته امداد شهرستان اوز، از سیر تا پیاز فعالیت های این ارگان را برای ما تعریف کرد. ارتباط خوب ایشان با مخاطب، ما را به وجد آورد و توانستیم اطلاعات زیادی را طی مصاحبه کسب نماییم.


حمیدرضا زحمت کش هستم و چهل و هشت سال سن دارم. اهل و ساکن لار و با بیست و هشت سال سابقه کار در کمیته امداد، سعی کرده ام به نحو مطلوب در خدمت مردم باشم. مدرک تحصیلی ام فوق دیپلم رشته حسابداری از دانشگاه علمی-کاربردی لار است. مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی هم در خود شهر لار بوده ام. در مدتی که در کمیته امداد مشغول هستم از رده پایین شروع کرده ام و از کارمندی ساده آغاز و به مراتب پیشرفت هایی داشته ام. مسئول تسهیلات اداره، کارشناس مسئول مالی اداره بوده ام و کارشناس مسئول امور توانمندسازی یا همان معاون حمایت هم بوده ام. بعدها پست ریاست کمیته امداد به بنده محول شد.

قبل از اینکه در کمیته امداد شهرستان اوز مشغول به کار شوم، در کمیته امداد گراش بیست و یک سال و نیز در کمیته امداد لار هم مشغول بودم. در این چهار سال از ابتدای تاسیس کمیته امداد، من در خدمت بودم. بنده متأهل هستم و سه فرزند دارم. یکی رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده که البته در آزمایشگاه پاستور لار مشغول به کار و متاهل است. دو دختر هم دارم که مشغول به تحصیل هستند.

در اداره کمیته امداد شش نفر رسمی و قراردادی مشغول به کار هستیم و یک سرباز به صورت امریه داریم و یک نیروی خدماتی پاره وقت داریم و یک راننده استیجاری که می شود گفت نه نفر هستیم.

با فعالیت هایی که در چهار سال اخیر انجام شد با فرهنگ و خصوصیات اخلاقی خوبی که خیرین محترم دارند، هیچ وقت نبوده که ما برویم و جایی نیازمند پیدا بکنیم و یا به ما معرفی کنند و کمکش نکرده باشند. این فرهنگ بسیار خوب مردم شهرستان اوز است و ما افتخار می کنیم که در چنین شهرستانی خدمت می کنیم و قطعا وقتی خیرین پای کار باشند ما هم مشکلات مان کمتر است و می توانیم به مسائل اداری مان بپردازیم.

از آنجایی که خیرین زیادی با ما در ارتباط هستند، توانستیم سه مرکز نیکوکاری خوب و فعال داشته باشیم، مرکز نیکوکاری حاج محمد زارعی و مرکز نیکوکاری خاتم الانبیا طیبه نامی و مرکز نیکوکاری خوبی در فیشور داریم که به عنوان مهر فیشور و محلچه است و بسیار کمک می کند به نیازمندان و همچنین در بحث کمک رسانی به همنوع خودشان کم نمی آورند و انصافا یکی از مراکز قرض الحسنه قوی در استان فارس ما داریم که زیر نظر صندوق قرض الحسنه امداد ولایت که با مجوز بانک مرکزی دارد در سطح استان فارس و سطح کشور فعالیت می کند.

ما خیرین زیادی داریم و توانستیم خیرین خوبی را جذب صندوق قرض الحسنه کنیم و با افتخار می گوییم که قوی ترین صندوق قرض الحسنه استان فارس در اختیار شهرستان اوز است و با سپرده گذاری ده میلیارد تومانی حاج محمد زارعی ما توانستیم به همین میزان هم از دولت و صندوق امداد-ولایت به اصطلاح هم افزایی داشته باشیم، که سرجمع بیست میلیارد تومان می شود.

ما توانستیم این بیست میلیارد تومان را علاوه بر مددجوهای خودمان که پوشش می دهیم، هیچ نیازمندی پشت نوبت وام نماند و همچنین نیازمندهایی که تا حالا تحت پوشش ما هم نبوده اند و از طریق خود خیر و یا امام جمعه یا فرماندار به ما معرفی شدند،

توانستیم مبلغ سی میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه در اختیارشان بگذاریم که به نوعی به سایر اقشار نیازمند جامعه ‌کمک کرده باشیم.

در مورد طرح اکرام ایتام و محسنین، ایتام که از اسمشان مشخص است و یتیم هستند و محسنین کسانی هستند، که دارای پدر هستند، اما مثل کسانی هستند که پدر ندارند. یعنی آنها نیازمندتر از فرزند ایتام هستند. ما توانستیم در این زمینه هم کمک های خوبی از خیرین بگیریم و الان در حال حاضر رتبه اول استانی را در مبحث کمک به ایتام و محسنین داریم.

با توجه به استقبالی که خیرین شهرستان اوز از این قضیه کردند‌ و فرزندانی انتخاب کردند بایستی زیر شانزده سال باشند و حامیان بتوانند کمک های مالی خوبی به آنان بکنند تا عزیزان رشد کنند. همچنین در بحث ادامه تحصیلشان ما کمک شان می کنیم. در بحث تهیه لوازم التحریر با توجه به اینکه الان ابتدای سال تحصیلی جدید هستیم، ما توانستیم صد و چهل دانش آموزی که تحت پوشش مان هستند که اکثرا ایتام و محسنین هستند بسته های لوازم التحریر و کیف و از این اقلام را برایشان تهیه کنیم.

 

همچنین مبالغ نقدی قابل توجهی هم از طرف ما و هم از مراکز نیکوکاری تحت نظارت مان به حساب این عزیزان واریز می شود تا بتوانند سال تحصیلی جدید را بدون دغدغه شروع کنند. پخش اقلام و وسایل امسال هم جزو برنامه های مان است که هم مرکز خاتم الانبیا طیبه نامی و هم مرکز حاج محمد زارعی که از خیرین به نام ملی ما هستند. زارعی به این دلیل ملی است، چون الان مرکز نیکو کاری شان از طریق اداره اوقاف انتخاب شده تا مجوز ملی بگیرند. چرا این مرکز ملی هست، چون برای شان فرقی نمی کند که نیازمند اهل و ساکن کجاست و در سراسر ایران پهناور می توانم بگویم کمک می کنند، از کهریزک بگیرید تا جنوبی ترین و محروم ترین نقطه های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و مناطق بوشهر وخوزستان ایشان کمک می کند و این باعث افتخار ماست که با یک چنین خیر بزرگواری داریم کار می کنیم.

 

مرکز نیکوکاری مهر فیشور و محلچه واقعا پای کار هستند و به صورت جدی و روزانه در گروهی که هستیم می بینیم که روزانه وقتی یک موردی پیش می آید که مثلا می خواهند کمک کنند به یک خانواده نیازمندی برای خرید مایحتاج زندگیشان وخرید لوازم ضروری فورا دست به کار می شوند و این اقلام را تهیه می کنند که این جای تقدیر و تشکر دارد.

الحمدلله خیرین به نام و خوبی داریم، آقای سلحشور که واقعا خدا طول عمر با عزت به ایشان عطا فرماید. ما هر وقت پیش این بزرگوار رفتیم و کمکی ازایشان خواستیم، کمک کردند. چه به کمیته امداد و چه به مرکز نیکوکاری مهر فشور و محلچه. همچنین خیرین دیگری مثل حاج منصور محمدی، نعمتی و محمدی آزاد و…. البته خیرین زیادی هستند که حالا شاید حضور ذهن نداشته باشم و نتوانم نام شان راببرم و. عذرخواهی می کنم . انشاالله که خدا خیرشون بدهد. فقط افتخارش برای ماست. برای اینکه ان شاالله بتوانیم خدمات ارزنده ای به مدد جویانمان بکنیم.

مدد جویان و سایر اقشار نیازمند که به سمت کمیته امداد می آیند، وام اشتغال به آنان پرداخت می کنیم. وام قرض الحسنه، با بازپرداخت هفت ساله است و ما انتظار داریم که این وام را دریافت کنند و به کمیته امداد متکی نباشند. ما افتخار می کنیم که دانشجوهایی که الان تحت پوشش ما هستند، از نخبگان هستند و رتبه برتری دانشگاهی دارند. الحمدلله پزشک داریم، دکترای حسابداری داریم ،دانشجوهایی داریم که درسطح علمی واقعا عالی هستند و ما به همه آنها افتخار می کنیم.

خودمان افتخاری از خودمان نداریم، ان شاالله که بتوانیم خدمات صادقانه ای برای مردم داشته باشیم و همراه خیرین عزیز باشیم.

 

از امام جمعه هم تشکر ویژه می کنم به خاطر وقت هایی که برای ما می گذارند و راهنمایی می کنند. شیخ محمد زمان زمانی و همچنین شیخ انصاری که واقعا ما از آنان تشکر می کنیم که از ابتدای تاسیس کمیته امداد با ما همراه بوده اند. همچنین از مرکز خیریه سلمان فارسی تشکر ویژه داریم، که از زمانی که بنده لار بودم و افتخار آشنایی با مجموعه شان داشتم با ما همکاری می کنند و همیشه پای کار هستند. ما همیشه مددجوهای مشترکی با یکدیگر داریم. صد و هشتاد و شش خانواده مددجو تحت پوشش ما با خانواده های تحت پوشش سلمان فارسی مشترک هستیم و کمک های بسیار بسیار خوبی به ما می کنند. یعنی در بحث جهیزیه و بحث لوازم التحریر و همچنین تعریف در بحث اکرام ایتام همیشه و هر وقت ما رفتیم سمت خیریه سلمان فارسی، هیچ وقت نشده که به ما بگویند ما نمی توانیم در این زمینه کمکی کنیم، مگر اینکه در قوانین بین خودشان نباشد و نتوانند کمکی کنند. البته در این موارد هم یک راهکاری خودشان پیدا می‌کنند. هم مسعود کراماتی، هم محمود محبی و ابراهیم احمدی و امین سعیدی می نشینند و یک راهکاری پیدا می کنند، که ما راحت به اهدافمان برسیم و آن چیزی که به نفع نیازمند و به نفع همشهری هایمان است، ان شا الله‌ بتوانیم انجام بدهیم.

 

ما برای کسبه وام اشتغال در نظر گرفته ایم که شامل حال آنهایی می شود که در دهک یک تا پنج هستند و بتوانند در سامانه حیاط کمیته امداد ثبت نام کنند و ما در خدمتشان هستیم، و وام صد و پنجاه میلیون تومانی قرض الحسنه به آنان تقدیم می کنیم. برای جوانانی که تحت پوشش کمیته امداد هستند و می خواهند شغلی یاد بگیرند باز به همین میزان وام به آنان تعلق می‌گیرد.

کسانی که شرکت دارند و بخواهند از نیروهای تحت پوشش کمیته امداد، به عنوان کارگر و یا به عنوان سرکارگ یا هر چیز دیگری استفاده بکنند، ما می توانیم وام کارفرمایی به آنان پرداخت بکنیم. به ازای هر نیرویی که استخدام کنند،ما می توانیم مبلغ صد و پنجاه میلیون تومان وام به آنان پرداخت کنیم که سقف آن چهار میلیارد تومان است. یعنی در کل به تعداد بیست و هشت نفر از نیروهای ما را بتوانند به کار بگیرند و به مدت سه سال بیمه شوند، ما تعهدی از آنها می گیریم که این نیروها رابه هیچ عنوان تا سه سال اخراج نکنند و تا سه سالی که تحت پوشش هستند و طبق قانون کار حقوق پرداخت می کنند می توانیم با آنها همکاری بکنیم.

 

در بحث بیمه هم ما می توانیم با آنان همکاری بکنیم. اگر از ما وام را نخواستند، یا به جای بیست و هشت نفر به کار گرفتن چهارده نفرشان را خواستند بیمه شان را پرداخت بکنند، ما به ازای چهارده نفر وام به آنها تعلق می گیرد و چهارده نفر هم بیمه کمک شان می کند و به این صورت می شود به اصطلاح کمک کرد به شرکت ها و یا مغازه هایی که به صورت زنجیره ای مثل نون والقلم به فعالیت می کنند، می توانیم این کمک ها داشته باشیم. ما تا پایان سال برای گرفتن این وام ها اعتبار داریم، ولی هر چی زودتر مراجعه کنند بهتر است.

ما امسال بیشتر بر روی پنل خورشیدی داریم کار می کنیم، چرا که با این وضعیت بی برقی که امسال هم متأسفانه زیاد شاهد آن بودیم، هر چقدر بتوانیم به تولید برق کمک کنیم بهتر و پویاتر است. به نظر بنده در قسمت برق کار کنیم خیلی بهتر است تا کارو کاسبی های دیگر. چرا که بیست ساله با ضمانت خود شرکت برق قرارداد می بندد با شخصی که ما به آنان معرفی‌ می کنیم، منتها شرایط دارد و باید ان استانداردهای لازم را داشته باشد که ما بتوانیم تسهیلات را در اختیارشان قرار دهیم. باید حتما از طریق شرکتی که طرف قرارداد ما و شرکت برق هست بیاید و تاییدشان کند و حتی مکان شان باید تایید شود.

 

حتی می توانیم به صورت مشارکتی هم با آنان همکاری لازم را داشته باشیم، به اصطلاح منابع طبیعی صحبت کردیم و تفاهم نامه داریم که می توانیم ما به صورت به اصطلاح شراکتی هم معرفیشان کنیم و زمین در اختیارشان بگذاریم و در یک ملک مشترک بتوانند این به اصطلاح پایگاه نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک را اجرا کنند و درآمد خوب و پایداری داشته باشند. درآمد ماهیانه ای ماهی چهار میلیون و پانصد تا پنج میلیون و پانصد که خود شرکت برق زحمت پرداختش را می کشند، که از حقوقی که کمیته امداد به آنان پرداخت می کند خیلی بیشتر است و می توانند امرار معاش خوبی را داشته باشند. برنامه ای هست که ما برای تمام مدد جویان تحت پوشش ما هستند می توانیم جهیزیه دختران و جهیزیه پسران و همچنین هدیه ازدواج از ما بگیرند. درضمن با همت خیرینی که داریم ما امسال توانستیم هشت سری جهیزیه هم طی تقریبا دو هفته پیش از استان بگیریم و به نوعروسانی که داشتیم تقدیم کنیم، که با حضور شیخ زمانی امام جمعه، امینی معاون فرماندار، طیبه نامی و فروغ هاشی تقدیم زوجین کردیم . هر سری جهیزیه ده میلیون تومان سهم آورده خیر است و مابقی کمیته امداد پرداخت می کند و کاملا با نرخ دولتی خریداری می شود و نرخ دولتی امسال پنجاه میلیون خریداری شده است. پنج قلم کالا که شامل یخچال، تلویزیون، اجاق گاز، لباسشوی تمام اتومات و جارو برقی. این پنج قلم کلا پنجاه میلیون تومان به نرخ دولتی پای ما حساب می شود اما به نرخ آزاد اگر بخواهید امروز تهیه کنید، چیزی بالغ بر بالای صد و پنجاه میلیون باید هزینه شود.

 

اینک که حالا می طلبد بیشتر خیرین محبت کنند و تشریف بیاورند سمت کمیته امداد. با کمیته امداد جای خوبیه جای خیر و خیرات هستش و قطعا هیچی برای ما نمیمونه غیر از خیر و خیرات. ان شاالله برای آینده مددجوهای جوان که تحت پوشش هستند و سرپرست ندارند با سرپرست خانم(مادر) به اصطلاح مسکن های ملی که ثبت نام کردند با طرح کمک به صاحب منزل شدن، که این عزیزان داریم ان شاالله بتوانیم هم از منابع دولتی که در اختیار داریم این عزیزان صد و پنجاه میلیون تومان بلاعوض کمک می شوند و پنجاه میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به آنان تعلق می‌گیرد. و بتوانیم از منابع دیگر این عزیزان و خیرین محترم که پیش ما سپرده گذاری دارند، مثل مرکز نیکو کاری حاج محمد زارعی، مثل انجمن خیریه سلمان فارسی، مرکز نیکو کاری‌ خاتم الانبیا سرکار خانم نامی و همچنین خیریه بیمارستان امیدوار که سپرده گذاری کرده اند در صندوق امداد ولایت.جا دارد تقدیر و تشکر کنم و از جناب آقای ساسان پیرزاد که واقعا روز اولی که من ایشون رو شناختم و رفتم پیششون رو زدم به ایشان و گفتم برای صدور کارت صندوق امداد ولایت ما اون موقع دو نفر بودیم من بودم و رئیس اداره ،اگر قرار بود مددجویی به ما مراجعه کنند از فیشور و یا بیدشهر برای صدور کارت ما این دستگاه رو نداشتیم که صدور کارت رو انجام بدیم برایشان، این شد که من خواهشی که از آقای پیرزاد و دیگر خیرین کردم، آقای پیرزاد پیش قدم شدند و مبلغی رو کمک کردندبرای دستگاه صدور کارت ،که هنوزم موجود هستش این دستگاه. همچنین فیشور و محلچه و خیریه سلمان فارسی که کمک کردندجای تقدیر و تشکر داره دنبال اینم هستیم که یه مرکز کاری خوب و فعال ان شاالله داشته باشیم در بخش بیدشهر، که با آقای رام برزین بخشدار هم خیلی پیگیری کردیم. ان شاالله که خیرین آن منطقه بیایند پای کار و یک مرکز نیکوکاری خوبی هم در بخش بیدشهر داشته باشیم و‌همچنین نماینده خوبی باشند برای کمیته امداد و بتوانیم خدمات بهتری را به منطقه بیدرشهر ارائه بدهیم. ما دیگر به قول معروف رفتنی هستیم. دیگر دو سال خدمت داریم و دو سال دیگه تا چشم بهم بزنیم دو سال دیگر هم تمام شده می رویم.

 

انتظاری که از جوانان خوب اوز دارم این است که خودشان بیایند مثل ادارات گراش درکارهای اداری و ادارات دست خودشان باشد. یعنی هر چه نیروی بومی بیاید تو ادارات، آن اداره موفق تر است، چرا که نیروی بومی است که دل سوز است. زحمت کش و امثال زحمت کش می ایند ومی روند، دو سالی، سه سالی در اوز می مانند و درنهایت یک خدمتی انجام می دهند و به شهر خودشان بر می می گردند و بازنشست می شوند. ولی اینکه حالا جوانان بتوانند بیایند سمت ادارات حتی اگر شده بیایند مثل فتویه بستک .من شنیده ام که جوانانشان را می برند داخل ادارات، که ببینند و خم و چم ادارات را یاد بگیرند. واقعا جوانان فتویه بستک از تمام منطقه هرمزگان فعال تر و مثمر ثمرتر برای جامعه بوده اند. این حرفی که می زنم، من شناخت دارم از منطقه بستک. واقعا جوان هایی خوبی داریم در اوز و جوان های باسوادی داریم. بیایند و نگویند کار اداری نمی‌خواهیم. درست است که حقوقش کم است ولی ثواب اخروی که دارد، مخصوصا در اداراتی مثل کمیته امداد، مثل بهزیستی، مثل هلال احمر و از این دسته ادارات، بیایند کار بکنید. نمی گویم سایر ادارات نروید، به سایر ادارات هم بروید، اداره مالیات، دادگستری و همه ادارات الحمدلله خوب هستند. فقط خواهشی از جوانان‌ دارم این است که بیایند و به فکر خلیج نباشند. همیشه خلیج نیست ما خودمان می توانیم اینجا را به خلیج تبدیل کنیم. اگر بخواهیم و قطعا اگر که دست خودمان باشد خیلی بهتر است.

مردم خوب اوز و لار و گراش و خنج همیشه در کنار هم بوده و هستند و اتحاد تشیع و تسنن در منطقه خودمان زبانزد خاص و عام است و مراسم هفته وحدت یکی از نمونه های این اتحاد و همدلی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین نظرات
  • لازم. است. ابقای. دکتر هنر برای. سمت مشاور اهل سنت فارس. در استانداری. توسط مردم جنوب فارس. وبه خصوص شوراهای. شهر. وروستاهای. منطقه مورد. درخواست. ومطالبه. قرار گیرد. وبا...
    قابل توجه اقای شریف. بازرگانی در مطلب: مراسم معارفه حسینعلی امیری، استاندار فارس برگزار شد
  • کم نیارین سنگ تمام بزارید...
    یک موزه ای در مطلب: اجلاسیه شهدای اهل سنت فارس، با حضور فرمانده کل نیروی دریایی ایران در اوز برگزار می شود
  • تبریک وتشکر ویژه به مهندس عزیز فرماندار وفعال وزحمتکش شهرستان اوز انشاالله که همیشه سلامت تندرست باشید احسنت بزرگترین افتخار برای شهرستان اوز سپاس فراوان به جناب دکتر ایم...
    شهروند اوز صف در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • مبارک است اما انتظار مردم از ایشان برای. تاسیس نمایندگی ثبت. اسناد براورده نشده. است. لازم. است در مدت خدمت. انرا. عملی. نمایند. معلم. اوزی...
    تقاضا از اقای. فرماندار محترم در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • خوش. به حال شما معلوم است. اوز. خیلی. پیشرفت کرده. است. البته فرماندار فعلی. لارستان. ۴٫ دوره فرماندار نمونه فارس شدند...
    معلم. ساکن. در اوز در مطلب: محمد محمدی فرماندار اوز فرماندار نمونه‌ استان فارس شد.
  • سلام اقای نام ر اگه امکان دارد شماره همراهتان را لطف بفرمایید...
    در مطلب: عنایت الله نامور : نقش اوزی ها در تولید نوعی نوشیدنی قدیمی گاز دار به نام نملیت
  • اقای راوند این خبر مهم. را در سایر. رسانه هم. مانند. پیام. دانش. و.......منتشر. کنند. تابیشتر. انعکاس. داشته باشد. با تشکر. اوزی. ازشیراز واقعا که برای اوز. زیبنده. نیست...
    سپاس از اقای محمد رفیع. راوند در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟
  • اوز به عنوان یک شهرستان فرهنگی فاقد یک خبر نگار رسمی از صدا وسیمای فارس. است ودر بین شهرهای اطراف. دربی خبری تلویزنونی. است انتظار. است فرمانداری. واداره فرهنگ. وارشاد. ا...
    چرا اوز. خبرنگار صدا وسیما ندارد ، در مطلب: چرا پس از ۷ سال، خبرنگار صدا و سیما در اوز، معرفی نمی شود؟
  • تبریک و آرزوی موفقیت برای ایشان...
    لیلا -اوز در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز
  • امیدوارم شاهد یک کشور کاملأ ملی ایران زمین باشیم که در شایستگیهای مختلف واقعا بهترینها را منصوب نموده تا تمامی اقشار و اقوام و اندیشه های مختلف کشور مفتخرانه در حال یک خد...
    اوزی در مطلب: انتصاب یک شهروند اهل سنت شهرستان اوز به عنوان سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز